2010 ligt achter ons en dat is een mooi excuus voor reflectie. Op Sport28 kijk ik terug op een schitterend jaar voor sport en nieuwe media. Niet alleen werd Sport28 zelf in augustus gelanceerd, maar ook was dit het jaar van het WK in Zuid-Afrika en de Olympische Spelen. Deze mega-toernooien gingen de "boeken" in als social games. Maar er waren meer opvallende zaken. Hierbij de vijf trends van 2010: social sport, mobiel, real time, second screen en offline meets online. Met wat voorbeelden, ook vanuit het "eigen" Rabosport. En een kritische kanttekening.
Social sport: fans beleven de sport op de social networks
De aartsconservatieve voorzitter van FIFA lanceerde tijdens de WK zijn Twitter account en liet per Twitter weten dat de vuvuzela's niet verboden zouden worden. Op het hoogtepunt van het WK waren er bijna 4.000 tweets per seconde. Ook in Nederland was de WK groot op Hyves, Facebook en Twitter. Tijdens de Olympische Spelen was dit minder al was de actie van NOC*NSF met de hashtag #os2010 een goede. Buiten de grote toernooien zie je social media nog veel verder verweven met sport. Opvallend is dat vooral de sporters en fans zelf actief zijn en veel minder de sportorganisaties en sponsors. Het op Facebook plaatsen van je hardlooprondje, foto's uit het stadion of met zijn allen twitteren tijdens #feyaja.
Mobiel: de apps nemen de wereld over
Tijdens de Tour de France werd de Rabo Cycling iphone app honderdduizenden keren geopend. Tijdens de finales van de etappes keken meer mensen op de iPhone app van de Rabosport dan op de website van Rabosport. Twitter en Facebook worden op dit moment voor een kwart tot een derde via mobiel internet gebruikt. De opkomst van de smartphone zet het internet op zijn kop en vooral het gebruikersgemak van de apps zorgt voor een ongekende groei in mobiel gebruik, juist bij sport. Sport is immers altijd op locatie en actueel. In Nederland is het aantal sport apps nog beperkt, maar de ESPN app van de WK is meer dan 2,5 miljoen keer gedownload. Om meer en betere apps te stimuleren in Nederland organiseert Sport28 binnenkort de eerste NL sport app awards.
Real time: het leven is nu
Als je social en mobiel combineert ontstaat een van de meest opvallende trends van nu: het real time web. Alles wat nù gebeurt staat ook nù op het web. Als korte status update of als foto of video. Atleten zijn de wegbereiders van deze trend geweest. Het wielrennen liep voorop, vooral dankzij de uitgekiende mediastrategie van Lance Armstrong. Maar ook sportorganisaties en sportmedia rijden op de trein van het real time internet. Maar (ook hier weer) vooral de sportfans en amateursporters. Al deze live verslaggeving bundelen levert zeer krachtige platforms op. Voorbeelden zijn er van de Superbowl en de Olympische Spelen van NBC en in Nederland van Rabosport Now en de WK-finale.
Second screen: verdieping van de sportbeleving
Het eerste scherm is de TV. Het tweede scherm een laptop, tablet of smartphone. Het tweede scherm beleefde dit jaar vooral in de VS zijn glorieuze debuut, natuurlijk vanwege het enorme succes van de iPad. De NBA app toont werkelijk alle statistieken die er bekend zijn over de spelers en clubs. Ook achtergrond video's en nieuws komen voorbij. In Nederland was vooral het tweede scherm van de NOS tijdens het WK erg populair. Ook de iPad van Rabo Cycling is veel en lang gebruikt tijdens de Tour de France. Het tweede scherm is in Nederland nog nauwelijks buiten de huiskamer te gebruiken, maar daar kom ik nog op terug bij de voorspellingen voor 2011.
Offline meets online: het internet echt verbonden met sport
Met de smartphone is internet verlost van binnen zijn. Internet is overal en voor sport is dat cruciaal, omdat sport zelden is waar de computer is. De smartphone maakt (real time) contact tijdens het sporten of sport kijken mogelijk. Waar ben ik aan het fietsen? Check m'n Runkeeper. Wat gebeurt er nu in de Kuip? Bekijk de twitterstream van @martinbuckers of een van de andere duizenden Feyenoord fans. Welke tenniswedstrijd is nu bezig op centre court van de US Open? Open de Augmented Reality app van IBM en houd je iPhone richting het centre court en je weet de stand. En de mooiste gimmick op dit gebied van 2010? Nike Plus geeft in zijn iPhone app de mogelijkheid om "cheers" op Facebook om te zetten in echte cheers tijdens het lopen. Je hoort dan echt gejuich op je koptelefoon.
Waar zijn de sportorganisaties en sponsors?
Vijf onmiskenbare sport trends van 2010, waaruit duidelijk wordt dat de consument kiest voor verbetering van zijn sportbeleving met internet en mobiel. De sportliefhebber gebruikt nieuwe platforms, devices en kanalen om zijn sport nog leuker te maken. Maar op deze kanalen zijn de sportorganisaties en sponsors nog nauwelijks te vinden. Natuurlijk zijn er voorlopers en natuurlijk is Nederland nog niet zo ver als de VS. Maar niet of op de verkeerde manier aanwezig zijn, zorgt ervoor dat je je doelstellingen niet haalt en aansluiting met je fans en sporters mist.