Eerder keek ik terug op 2010 in het licht van sport 2.0. De grote trends waren: social sports, mobiel, real time, second screen en offline meets online. Voorop gesteld dat deze trends zich nog volop zullen ontwikkelen in 2011, wil ik hier ingaan op trends voor sport 2.0 in 2011: social sports gaming, smart stadium, smart gear, inchecken en (gek genoeg) korting.
Social sports gaming: winnen van je vrienden is leuker
Sports games of fantasy leagues zijn al jaren bekend in de sport, al voor het internet waren er pooltjes voor de Tour de France of het EK voetbal. Het internet heeft het bijhouden van dit soort games sterk versimpeld en de mogelijkheden gigantisch vergroot. Daardoor doen er veel meer mensen mee. In de Verenigde Staten gaat $ 5 miljard om in de fantasy leagues. De kracht van een pooltje vroeger was dat je van je vrienden won. Met social gaming gebeurt dat weer. Met je vrienden uit Hyves of Facebook speel je een quiz, doe je mee met een pool en (sluipenderwijs) doe je aan betting. De WK voetbalpool van Hyves en de Telegraaf trok meer dan 250.000 deelnemers en deed de servers zelfs crashen bij Nederland-Denemarken. En hoewel 2011 een toernooi-arm jaar is, zal de opkomst van social sports gaming in 2011 niet te stoppen zijn.
Smart stadium: big brother weet waar je zit
Het New Meadowlands Stadium in New Jersey is het extreme voorbeeld van het slimme stadion. De fan wordt vanaf de parkeerplaats tot aan zijn stoel en terug gemonitord. Slimme dienstverlening zorgt ervoor dat je sneller geholpen wordt, korter in de rij staat of gewoon op je eigen stoel je drankje krijgt. De opkomst van smartphones en iPads zorgt ervoor dat stadions “slimmer” worden, zo kan je met je iPhone in flink wat stadions in de VS een hamburger bestellen of een nieuwe cap kopen. Ook slimme second screen tools zoals Yinzcam spelen in op de behoefte van de fan om zijn sportbeleving te verdiepen. Belangrijkste bezwaar voor smart stadiums in dit 1.0 tijdperk: geen ontvangst met 3G en geen (gratis) wifi voor handen.
Overigens maken actieve sporters ook gebruik van het principe van smart “stadium”, vooral vaste routes zoals snowboard funparks of de Cauberg in Limburg bieden extra mogelijkheden voor de actieve sporter: tijden, snelheden, video’s, etc.
Reken in 2011 op de eerste stadions die wifi gaan invoeren en hoop op meer 3G-masten rondom de grote stadions en vooral op slimme apps en acties in stadions met bijvoorbeeld foursquare of feest.je.
Smart gear: meten is weten
De smartphone verbindt steeds meer actieve sporters realtime met het internet. Hierdoor ontstaat de mogelijkheid voor realtime coaching, zowel op persoonlijke basis, of social coaching (aanmoedigen via Facebook) of slimme coaching programma’s. De smartphones meten zelf afstand (via GPS) en tijd. Maar in 2011 komt daar veel meer bij, in eerste instantie vooral de hartslag. Maar ook andere zaken zijn al mogelijk: temperatuur, hoeveel je zweet, cadans/versnelling (voor op de fiets), gradiënt, hoogtemeters en meer. Echt leuk wordt het als het internet of things aan de smartphone wordt gekoppeld: je bidon meet hoeveel je drinkt, je T-shirt hoeveel (en wat!) je uitzweet, je schoenen of je nog genoeg demping hebt, de mogelijkheden zijn eindeloos. De feedback die je krijgt vindt nu nog vooral auditief plaats (via je de headset op je oren), maar zal steeds meer naar visueel verschuiven, via de (zonne)bril. Bereid je overigens ook maar voor op coaching op basis van je hersengolven en op iets langere termijn op basis van je DNA.
Inchecken: ik kijk nu sport, jullie ook?
Foursquare is als concept doorgebroken in 2010 (net als zijn zusjes Gowalla, Scavenger en het Nederlandse feest.je). Maar groot wil het nog niet worden. Nu Facebook met places over de hele wereld, behalve bij ons in Nederland, actief is zal het wel flink sneller gaan met inchecken op locaties. Ook de eerste sportvarianten van inchecken zijn recent gelanceerd, zie onder meer Fanvibe. Minstens even interessant is het “inchecken” bij een game of een TV-programma, bijvoorbeeld bij een sportwedstrijd. Feitelijk zeg je dan: ik kijk nu naar deze wedstrijd, jij ook? Diensten als GetGlue en Miso vormen de avantgarde van inchecken bij content of activiteiten. Dit leent zich erg goed voor sport, mits er goede combinaties gemaakt worden met andere sportzaken, zoals realtime data en vooral meningen spuien, zoals nu al volop op Twitter gebeurt met de hashtags.
Nog interessanter wordt het als je inchecken koppelt aan de laatste trend voor 2011: korting.
Korting: loyalty is not only for dogs
Loyalty is for dogs, is mijn overtuiging. Je koopt geen klanten met spaarprogramma’s en pasjes. Zeker niet in de sport, kijk maar eens naar het “succes” van de Nationale Sport Pas. Maar korting, dat is een ander verhaal. Iedereen wil wel korting, zeker als het lokaal aangeboden wordt, weinig moeite kost en past bij jouw wensen. Dit verklaart het succes van Groupon en Living Social. Ook sportorganisaties doen graag mee met deze kortingverzamelaars, voorlopig alleen nog in de VS. Nog stoelen over voor de komende wedstrijd? Zet ze met flinke korting weg via Groupon. Dit kan natuurlijk ook voor actief sporten, denk aan kortingen op lidmaatschappen voor fitnesscentra. Ik verwacht komend jaar in Nederland ook de eerste Groupondeals in de sport en ik weet zeker dat yield management (zoals hotels en luchtvaartmaatschappijen dat al jaren doen) ook in de sport dit jaar zijn entree zal doen. Echt leuk wordt het natuurlijk als je korting koppelt aan goed gedrag, zoals vastgelegd met feest.je of Foursquare. Vier keer bier in een kroeg van Bavaria besteld? Dan € 10 korting op je volgende ticket bij PSV.