FC Afkicken bereikt wél jonge doelgroep met succesvolle online voetbaltalkshow

Wat begon als een show rondom het WK voetbal van 2014 is in ruim twee jaar uitgegroeid tot een succesvolle online voetbaltalkshow. FC Afkicken probeert via YouTube de voetballiefhebber te bedienen en slaagt daar vooralsnog goed in. Bedenker en presentator Neal Petersen gaat in een interview met SportNEXT dieper in op de toekomst van het programma en de voordelen van het maken van een online show.

Een discussie over de speelwijze van Ajax, daarna een Skype-gesprek met Feyenoord-speler Jens Toornstra en vervolgens een inhoudelijke analyse over de status van het Nederlands elftal. Zo zou een show van FC Afkicken eruit kunnen zien. En dit format zou zomaar de blauwdruk kunnen zijn voor toekomstige online shows over sport.

Neal Petersen en zijn kompaan Joris Boerhof (beiden in het verleden werkzaam bij Infostrada Sports) zijn de bedenkers en oprichters van YIRO, een nieuw online tv-kanaal. Hun eerste productie was FC Afkicken; de enige Nederlandse online voetbaltalkshow. "Joris gaat over het productionele gedeelte en ik meer over de inhoud. We zijn zo’n anderhalf jaar geleden echt serieus begonnen met FC Afkicken en we wilden onszelf twee jaar de tijd geven om te kijken hoe het zou gaan", zegt Petersen.

Inmiddels bestaat FC Afkicken ruim anderhalf jaar en is wel duidelijk dat het programma een toekomst heeft. Het YouTube-kanaal heeft bijna 3.500 abonnees en zo’n 50.000 kijkers per maand. Diverse prominenten en sportjournalisten zijn al te gast geweest in de show. Met een klein budget en veel liefde, passie en kennis van het spel probeert FC Afkicken de voetballiefhebber te bedienen. "Ik ben heel blij dat we nu een goede basis hebben. Het gaat nu eigenlijk pas beginnen."

"De trial-and-error methode past goed bij onze filosofie. Veel uitproberen en gedurende de weg kom je tot het juiste format"

Petersen stelt dat de ongedwongen sfeer in de show een van de factoren is die voor het succes zorgen. "Wij doen hetzelfde tegen iedereen. Of ik nu met jou praat of met een voetballer van Feyenoord. We behandelen iedereen hetzelfde. Wij willen graag de mening horen van de voetballers. Dus niet over, maar met ze praten. Als je de juiste setting creëert hebben voetballers vaak wel een goed, inhoudelijk verhaal. Dat is wat wij proberen: het echte verhaal te laten zien."

Marketing

De stijgende populariteit van vlogs bewijst dat er een grote markt is voor online video’s. Maar wat Petersen en zijn team maken, heeft meer weg van een tv-programma. Toch is het doel zeker niet om de show op televisie te krijgen. "We hebben voorheen genoeg televisieprogramma’s gemaakt, daar zijn wij klaar mee. Met de start van YIRO wilden wij echt wat anders doen, een nieuwe generatie aanspreken. De gemiddelde leeftijd bij ons is 25 jaar, terwijl dat op de tv ongeveer 50 jaar is. Waar bij tv iedereen erover mee moet kunnen praten, kunnen wij nu sneller beslissingen nemen. De trial-and-error methode past goed bij onze filosofie. Veel uitproberen en gedurende de weg kom je tot het juiste format."

"We groeien omdat we vanuit liefde en passie de programma’s maken. Geld heeft nooit voorop gestaan. We hebben ook geen geld verdiend aan FC Afkicken, integendeel. Maar daar geven we niet om. We zijn dit bedrijf begonnen omdat we iets vanuit onze passie wilden bereiken. Het product is het belangrijkste en dat staat nu. Mensen moeten het product kennen en denken: hé, dat is leuk. Dan heeft marketing pas zin. Je kan namelijk wel gaan adverteren, maar als het product niet goed is, blijft niemand geïnteresseerd. Tot nu toe hebben we ook nog geen geld in marketing gestoken. Daar gaan we nu langzaam naar kijken."

VI en KNVB

Dat FC Afkicken opgemerkt wordt in de voetbalwereld blijkt wel uit de samenwerkingen met Voetbal International en de KNVB. Met VI werd een special rondom de laatste transferdag van de grote Europese voetballanden gemaakt. De laatste deals werden besproken met redacteuren van VI, er werd live geschakeld met kenners die het laatste nieuws kwamen melden en vele gasten maakten hun opwachting gedurende de ruim 5 uur durende show. Een succes, want de twee video’s van die avond hebben bij elkaar meer dan 30.000 views op YouTube.

"We zijn in gesprek met een grote sponsor en een kleinere sponsor over een partnership. Dat zijn partijen die geloven in onze visie en de komende jaren mee willen bouwen"

Ook het programma dat samen met de KNVB werd gemaakt – FC Cupkoorts – was vernieuwend. De voetbalbond maakte samen met FC Afkicken een speciale live-uitzending die geheel was gewijd aan de 2e kwalificatieronde van de KNVB Beker. Bij elk duel was een verslaggever aanwezig met wie de personen in de studio schakelden, zodat de kijkers op de hoogte bleven van wat er gebeurde bij de duels op de velden. Petersen: "De wedstrijden in deze ronde werden niet op televisie uitgezonden en de KNVB zag dit als een kans om extra aandacht te schenken aan amateurvoetbal in het algemeen en het bekertoernooi in het bijzonder. Het mooiste compliment dat we kregen, was dat er iemand aangaf dat hij tijdens de volgende ronde van de KNVB Beker ons programma miste. Het belangrijkste bij deze projecten is dat het bij ons moet passen. En dat was bij deze samenwerkingen het geval."

Partnerships

De komende periode wil Petersen het platform verder uitbouwen. Er zijn gesprekken gaande om partnerships aan te gaan met bedrijven en de werkzaamheden van FC Afkicken worden uitgebreid. "We staan open voor veel dingen. Als het maar bij ons past. We zijn nu in gesprek met een grote sponsor en een kleinere sponsor over een partnership. Dat zijn partijen die geloven in onze visie en de komende jaren mee willen bouwen."

"Sponsors willen vaak heel erg de inhoud van een programma bepalen en dat wilden wij niet", vervolgt Petersen. "Dan doen we het gewoon niet, hoewel het soms financieel zeer aantrekkelijk kan zijn. Een goed voorbeeld hoe het wel kan, was afgelopen zomer. Destijds hadden we een samenwerking met Toto rondom ons dagelijkse EK-programma EK Daily. Inhoudelijk paste dat prima."

"De komende tijd komt er een website – www.fcafkicken.com –, we gaan reportages maken bij spelers in binnen en buitenland, interviews doen en bij clubs langs. We zijn heel dedicated en wat wij doen – een sport op een laagdrempelige manier onder de aandacht brengen – zou ook zeker met andere sporten kunnen."

FC Afkicken is onder meer te volgen op YouTube en Twitter