Welkom bij een eenmalige, limited edition van het laatste PSG-sportmarketingnieuws. Verzameling nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing en PSG weer in helder perspectief zetten.
- PSG wil de eerste voetbalclub worden met een eigen crypto token
- Jordan Brand x PSG = Winning
- PSG waagt nieuwe esports poging in League of Legends
- Eredivisie viert het Nederlandse stadionbezoek
- Sportstreamingplatform DAZN opent kantoor in regio Amsterdam
De prestigieuze Franse voetbalclub Paris Saint-Germain (PSG) was deze week veelvuldig in het nieuws. Zo heeft PSG een partnership gesloten met een blockchain start-up Socios om zo de eerste voetbalclub te worden met een eigen fan crypto token zo meldt Crypto-site Invezz. In het persbericht staat vermeld dat de op Malta gevestigde blockchain start-up de betrokkenheid van fans wil vergroten met unieke beloningen, acties en content. “Deze samenwerking heeft een grote impact op onze business strategie en hoe wij interacteren met onze fanbase.”
De mogelijke samenwerking tussen de Jordan Brand en PSG werd hier al eerder gemeld en is nu werkelijk geworden. ‘Jordan Brand en PSG delen een belangrijke positie in sport en stijl, dus om partners te worden is logisch,’ aldus Michael Jordan. Never offside meldt dat de Jordan Brand x PSG collectie bestaat uit performance en lifestyle artikelen, inclusief twee wedstrijdshirts die door het team in de Champions League gedragen gaan worden. Verder zien we twee voetbalschoenen (Mercurial Vapor & PhantomVSN), een Air Jordan V en training- & lifestyle artikelen. Tot slot een leuk detail: de bedrukking achterop de Jordan x PSG shirts die tijdens de Champions League gedragen worden is dezelfde als die van de Chicago Bulls in 1998. Het jaar waarin Michael Jordan zijn zesde NBA titel won en de zesde keer dat hij de NBA Finals MVP award won. De webshop van PSG was direct onbereikbaar, na Neymar nog een bestseller.
En we sluiten ook af met PSG. Bronnen melden aan ESPN dat PSG in samenwerking met de Britse esports organisatie H2K gaat proberen om de European League of Legends Championship Series (EU LCS) binnen te halen. De Amerikaanse competitie van League of Legends heeft begin dit jaar een franchise model uitgerold en de verwachting is dat Europa deze richting gaat volgen. Andere gegadigden zijn Arsenal, Crystal Palace en Swansea City (in samenwerking met Vodafone). Voor PSG is het nieuwe poging om de League of Legends community te benaderen na meerdere mislukkingen in 2017. PSG is actief in FIFA, Rocket League en Dota 2.
De Eredivisie CV trapte deze week af met de campagne ‘Naar het stadion’, een reeks initiatieven om het Nederlandse stadionbezoek te vieren. Het hele seizoen brengt het collectief van alle 18 Eredivisieclubs een eerbetoon aan de supporters- en stadioncultuur in Nederland zo meldt Sponsorreport. Zo verscheen deze week een nieuwe editie van het SANTOS Magazine, een tijdschrift waarin voetbalcultuur centraal staat, met een speciale uitgave onder de titel 'Naar het stadion'. Deze publicatie vormt de aftrap van de campagne die bestaat uit bijzondere fotoreportages, video's, columns en de Dagen van het Uitvak. Alles staat hierbij in het teken van de beleving in stadions. "Het Nederlandse voetbal hoort qua stadionbezetting nog altijd tot de wereldtop", zegt Alex Tielbeke, directeur Eredivisie CV. "We hebben soms de neiging het buitenlandse voetbal te romantiseren, maar vergeten dat Nederland een heel rijke supporters- en stadioncultuur heeft.
Het Britse sportstreamingplatform DAZN opent een kantoor in de regio Amsterdam zo meldt NU.nl. Het is nog niet bekend of dit platform zich ook op de Nederlandse markt gaat focussen. DAZN biedt sportuitzendingen voor een vast bedrag per maand, zonder dat je een televisieabonnement nodig hebt. Volgens persbureau Bloomberg gaat het om een ontwikkelingslocatie met 300 medewerkers. In Londen werken nu al 1200 mensen voor DAZN, dat onderdeel is van het Britse mediabedrijf Perform Group (bekend van Voetbalzone).