Dit zijn in 2021 de meest populaire clubs op social media in de Keuken Kampioen Divisie

De Keuken Kampioen Divisie is dit seizoen wederom enorm sterk bezet met clubs als NAC Breda, Cambuur, NEC en De Graafschap. Deze verenigingen hebben een grote fanbase, ook op social media. Nadat we vorige week de digitale achterban van de 18 Eredivisieclubs onder de loep namen, kijken we in dit artikel hoe clubs uit de Keuken Kampioen Divisie scoren op Facebook, Instagram, Twitter en YouTube.

Voor ons onderzoek hebben we een rondje langs de social media-kanalen van de clubs uit de Keuken Kampioen Divisie gemaakt. We hebben gekeken naar het aantal volgers op Facebook, Instagram, Twitter en YouTube.

Jong Ajax, Jong AZ, Jong PSV en Jong FC Utrecht zijn niet meegenomen in het onderzoek, omdat de verrichtingen van deze elftallen worden gevolgd via de normale accounts van de desbetreffende clubs. Als voorbeeld: wanneer Jong FC Utrecht een wedstrijd speelt wordt er via @fcutrecht verslag gedaan.

NAC Breda

NAC Breda is nog steeds de grootste club op social media uit de Keuken Kampioen Divisie, met bijna 150.000 volgers. De Bredanaars zijn zowel op Instagram, Facebook als YouTube de meest populaire club in de Keuken Kampioen Divisie. Roda JC Kerkrade (136.679) en NEC (124.025) realiseerden een bescheiden groei van ongeveer 4,5% en volgen op plek twee en drie. SC Cambuur en De Graafschap treden dit jaar tot de ‘Club van 100.000’. De volksclubs hebben voor het eerst meer dan 100.000 volgers op social media.

De grootste groei werd gerealiseerd door FC Volendam. De club van trainer Wim Jonk zag het aantal volgers met bijna een derde stijgen, tot iets meer dan 40.000. Dankzij de groei maakt FC Volendam een enorme sprong in onze lijst; het gaat van plek 14 naar plek 10. Ook FC Eindhoven presteerde het afgelopen jaar goed op social media, met een groei van 17% tot gevolg.

Ondanks de coronacrisis en het voortijdig afbreken van het seizoen 2019/’20 in de Keuken Kampioen Divisie zagen alle 16 clubs het afgelopen jaar het aantal volgers op social media toenemen. Met name op Instagram steeg het aantal volgers van de ploegen fors.

YouTube en TikTok

YouTube is bij de meeste clubs nog steeds een ondergeschoven kindje. FC Dordrecht en Telstar hebben zelfs geen eigen YouTube-kanaal. Bij zes andere clubs komt het aantal volgers nog steeds niet boven de duizend uit. We schreven het vorig jaar ook al; op dit terrein is nog veel winst te behalen. Laat spelers bijvoorbeeld bepaalde vaardigheden voordoen die de jeugd zichzelf kan (aan)leren, maak mini-documentaires over bijzondere supporters, vertel de (inspirerende) verhalen van spelers en trainers. De onderwerpen liggen voor het oprapen.

TikTok begint langzaam onderdeel te worden van de (social) media-mix van de KKD-clubs. Op dit moment hebben NEC, FC Volendam, FC Eindhoven, FC Dordrecht en FC Den Bosch een account, waarbij de laatste twee clubs pas sinds kort zijn begonnen.

Headerfoto: FC Volendam

Hieronder het complete overzicht van het aantal volgers van de Keuken Kampioen Divisieclubs op social media. Cijfers per 12 januari 2021.

Overzicht: Keuken Kampioen Divisieclubs op social media

Positie Club Totaal Facebook Instagram Twitter YouTube Verschil tov 2020 in %
1 NAC Breda 149.184 53.364 43.600 46.700 5.520 +6,1
2 Roda JC Kerkrade 136.679 48.699 35.200 48.300 4.480 +4,6
3 NEC Nijmegen 124.025 48.385 27.700 43.100 4.840 +4,5
4 SC Cambuur 106.968 24.608 30.700 46.300 5.360 +8,7
5 De Graafschap 102.753 25.323 35.800 38.400 3.320 +4,8
6 Go Ahead Eagles 86.947 27.257 27.500 28.600 3.590 +8,7
7 Excelsior 71.057 18.037 28.500 23.200 1.320 +4,5
8 Almere City 49.769 10.118 18.100 20.600 950 +10,8
9 MVV Maastricht 47.160 19.629 12.000 14.900 631 +7,7
10 FC Volendam 40.660 11.370 17.500 10.700 1.090 +32,3
11 FC Eindhoven 40.658 15.735 11.100 13.000 823 +17,1
12 FC Den Bosch 39.187 10.683 14.900 12.700 904 +9,4
13 FC Dordrecht 33.922 994 8.028 24.900 nvt +10,1
14 TOP Oss 33.854 6.628 7.501 19.700 385 +3,4
15 Helmond Sport 29.662 7.077 6.665 15.500 420 +9,6
16 Telstar 29.164 7.112 7.552 14.500 nvt +12,2