Internet begeeft zich van het grote open web bestaande uit websites steeds meer naar gesloten omgevingen: zogenaamde apps. Dit kan op de iPhone zijn (of de iPad) maar ook via (vaak gesloten social) networks zoals Facebook, Twitter en YouTube. Om met fans te kunnen blijven communiceren bewegen sportclubs zich langzaam van hun eigen site af naar andere plekken, zoals apps en social networks. Bekende voorbeelden in Nederland hiervan zijn PSV met Phoxy club en Rabobank met Rabosport. Het Amerikaanse bedrijf Netbat werkt nu aan een oplossing die precies andersom werkt: zij trekken het splinternet terug naar de eigen website. Een klein venster verschijnt rondom interessante content (zoals een atleet) en in dit venster kun je dan alle tweets, video's en berichten op het "buitenweb" lezen en er eventueel op reageren. Het grote voordeel, de fans blijven op jouw site en blijven daardoor voor jou commercieel interessant. Maar zitten fans hierop te wachten?
Deze demonstratie van Netbat is best interessant: we zien een aantal Amerikaanse sportblogs, zoals Rotowire en (sport)media zoals Fox Sports. In feite verandert statische content (zoals namen, maar vooral foto's) in een venster op allerlei andere over het internet zwervende content. Youtube video's, Twitter accounts, Twitter searches, Facebook pages en ga zo maar door zijn binnen te halen op de eigen site. Op het "gewone" web zou je dan een link gevolgd hebben en in op de site van Twitter terecht komen. Maar vanuit de commercie gedacht is dat niet prettig en al helemaal niet overzichtelijk. Op Twitter.com kan je moeilijk meten wie er is, moet je betalen voor adverteren (als dat al kan) en ben je de "controle" kwijt over je fans. Als je Twitter en co dus op je eigen site binnenhaalt dan vervallen deze bezwaren. Zoals je in de demo ook goed ziet, kun je ook prima je eigen banners tonen. Mensen blijven langer op je site, zo is de belofte. Interessant voor de account managers, want die kunnen hun advertentieruimte of sponsorpakketten mooier verkopen. Goed voor de sportclub dus... Eerlijk gezegd weet ik niet of het goed voor de sportclub is. De belangrijkste vraag wordt namelijk niet gesteld: wil de fan dit wel? Het lijkt me voor de vaste bezoekers van de blogs wel handig, alles op één plek. Zeker als je (nog) niet zo bekend bent met Twitter en Facebook is zo'n venster wel makkelijk. Netbat maakt in haar persbericht weinig woorden vuil aan de fans en spreekt van "keep consumers engaged". Ofwel: advertentiekijkers vast houden op de site. Daar is de software natuurlijk ook eigenlijk voor bedoeld. Maar om de consumers langer op de site te engagen is het nodig dat de fan minimaal net zo'n goede ervaring heeft als op de sites (of in de apps) die binnen worden gehaald. YouTube in het Netbat venster faalt in dat opzicht: te klein en te weinig functies. Twitter search werkt redelijk. De andere apps (een puzzel, citaten van de atleet, een RSS-feed met nieuws over de atleet) werken prima, maar verplaatsen je vaak alsnog naar een nieuw geopend venster. Het lijkt erop dat alle content rondom één atleet of wedstrijd of team vangen in een venster onmogelijk is. Daarvoor is het internet te groot en zeker als je ook user generated content meeneemt. Met de juiste keuze en een goede database (die Netbat heeft) kan er wel veel ondervangen worden en krijg je een mooie extra laag in/op je website. Eigenlijk net zoals in de apps op je iPad of iPhone. Maar het belangrijkste bezwaar van deze app tray (zoals het venster genoemd wordt) is dat alle vervolg communicatie stil valt. Twitter is zo leuk omdat mensen erop reageren en YouTube is leuk als je de video door kan sturen. Juist dit sociale aspect mis ik bij Netbat (en ook in heel veel recent gelanceerde iPad apps). Het lijkt erop dat uitgevers (zelfs de grote Amerikaanse blogs) nog steeds moeite hebben met enkele basisprincipes van web 2.0: we willen niet alleen maar consumeren, maar ook produceren en delen. Ik ben benieuwd wat jullie van Netbat vinden en of het handig kan zijn voor Nederlandse sportteams of atleten?