Optimaal sport beleven dat is wat een echte sportliefhebber graag 24 uur per dag doet. Deze liefhebberj wil nog meer verhalen van achter de schermen, feiten of nieuwtjes. Zal 2.0 het volgende stapje zijn naar een nieuw en hoger niveau van sportbeleving? Een hoger niveau is natuurlijk allemaal leuk en aardig, maar heeft het ook een toegevoegde waarde voor de "die hard" sport consument? Of wordt het alleen maar leuk en wel grappig. Augmented Reality (AR) wordt mondjesmaat ingezet en gebruikt, langzaam aan komen er specifieke features voor de sport. Wat kan AR op termijn betekenen voor de sport, sportliefhebber of sportsponsor?
2.0…. ik moest me toch even goed inlezen toen we het hier als marketing en communicatie experts over begonnen te hebben. Maar het is een uitermate interessant gegeven, dat de sportbeleving naar een nieuw level zal gaan brengen.
Naast sportliefhebber ben ik ook aardig natuurliefhebber en abonnee op het blad National Geographic. Hier maken ze wel eens zijstapjes en word ik gepakt door een interessant artikel. Er wordt in dit artikel gesproken over augmented reality (AR), kort gezegd worden computerbeelden bovenop de echte wereld geplaatst. Dit gebeurt middels minicamera, gsm of een speciale video bril. AR heeft al bij smartphones hun intrede gedaan. Zoals altijd zijn onze Amerikaanse vrienden weer stappen vooruit aan het nemen. Amerikaanse mariniers testen de brillen, maar ook monteurs die bij technische reparaties direct info gedisplayed krijgen, om zo apparatuur te herstellen wordt getest.Maar het gaat nog verder. Voor consumenten wordt gewerkt aan contactlenzen, hierop zouden dan leesbare teksten voor de ogen verschijnen. Ook zou de lens realtime spraak in tekst kunnen omzetten voor dove mensen.
Prachtig allemaal dat 2.0, maar mijn hersens komen in beweging wanneer je dit soort ontwikkelingen naar de sport vertaald. Met name op het gebied van sportevenementen en de interactie die voor sponsoren te maken is met hun doelgroep. Je zou het kunnen opdelen in fun/sharing, informatief en commercieel.
Als het om fun gaat, denk ik gelijk aan; wat zijn de laatste tweets, welke vrienden zijn er nog meer op de venue. Wat is de stand van je eigen poule en moet je die nog aanpassen. Je kunt een weddenschap aangaan of zien wat gemiddelde voorspellingen zijn. Kun je nog een gokje wagen of kan je andere uitdagen voor en sport gokje?
Op informatief gebied zal het toch gaan over de opstelling, statistieken, een herhaling van buitenspel. Waar zijn de 1ste services van Federer geplaatst in de 1ste set. Wat zijn de laatste scores op de 16 hole, of hoeveel rondes kan Hamilton nog rijden op zijn tank. Krijgen we beelden uit de kleedkamer te zien en tussenstanden van overige wedstrijden.
Commercieel kun je boarding doorvertalen naar hapklare acties gericht op specifieke doelgroepen. Welke schoenen heeft Van Persie aan en wat kosten deze en waar kan ik ze kopen. Welk versnapering kan ik waar tegen welke prijs op de venue kopen en hoe kom ik daar. Wat kost de haarband van Williams, met welk racket speelt zij, en hoe is haar racket bespannen.
En dat allemaal op de bril of lens. Hopelijk kun je de wedstrijd nog zien en wordt je niet overspoeld. Maar ook daar zal wel een goede toepassing op komen. Prachtig deze hersenspinsels, al zeg ik het zelf, ik kan niet wachten tot die gekke Amerikanen hun enorme league stadions zo hebben ingericht. Want voor de merken en sponsoren liggen hier naar mijn idee hele interessante mogelijkheden. Geef mij maar zo’n brilletje want als dit de toegevoegde waarde voor de sport gaat worden, dan is 2.0 voor mij nu al geslaagd.