Loterij; bidprocedure voor WK voetbal
Alle bidbooks zijn aandachtig bestudeerd door de FIFA en de kandidaat landen zijn sindsdien druk bezig geweest om zich van hun beste kant te laten zien. Het doel: gastheer worden van het WK voetbal in 2018 en 2022. Op 2 december zullen 24 officials van het FIFA comité een beslissing nemen. De officials hebben inmiddels een bezoek gebracht aan alle Europese kandidaat landen en hebben zich zoals verwacht positief uitgesproken over de gepresenteerde voorstellen. Hoe staat de bidprocedure er voor?
Het WK in 2018 zal hoogstwaarschijnlijk naar het Europese continent gaan. Engeland lijkt de logische keuze. De stadions en benodigde infrastructuur zijn van dien aard dat het toernooi er bij wijze van spreken vandaag nog kan starten. Als grondlegger van het voetbal wordt Engeland echter als arrogant gezien en heeft het een imagoprobleem. Daarnaast vrezen de FIFA officials de tabloids die de komende 8 jaar iedere voetstap van de officials zullen volgen. Mocht Amerika het WK in 2022 toegewezen krijgen, dan zullen de kansen van Engeland slinken, aangezien de FIFA twee opeenvolgende, Engelstalig sprekende, gastheren zal willen vermijden.
Spanje en Portugal zijn populair binnen de FIFA en zullen traditioneel de Latijns-Amerikaanse stemmen voor zich winnen. Ondanks dat Spanje regerend kampioen is en het een sportland bij uitstek is, zal er veel geïnvesteerd moeten worden in nieuwe stadions. De ‘lage landen’ zetten in op een compact en groen WK. Vraag is of Nederland en België resultaat zullen boeken in het lobbycircuit. Desalniettemin is de verwachting dat de ‘lage landen’ op stemmen kunnen rekenen van andere kleine landen, die ook in aanmerking willen komen voor de toekomstige organisatie van een WK.
Rusland wordt getipt als de favoriet. Een 6-tal argumenten;
1. Rusland is een nieuwe, lucratieve markt voor de FIFA
2. Rusland heeft nog nooit een groot voetbalevenement georganiseerd
3. De Russen zijn meester in het lobbyen
4. Vladimir Poetin steunt het bid met alle middelen!
5. Rusland trekt alle financiële registers open
6. De stadions zien er veelbelovend uit
zie promo
Ten aanzien van het WK in 2022 kunnen de toekomstige aspiraties van China zich wel eens doen gelden. De president van de Chinese voetbalbond heeft aangegeven dat hij vindt dat China zich kandidaat moet stellen voor het WK in 2026. De FIFA zal om commerciële redenen een voorstel van China toejuichen met als cruciale consequentie dat er geen Aziatisch land voor het WK in 2022 in aanmerking zou komen. Amerika en Australië zijn dan de overgebleven kandidaten. De interesse in voetbal is sinds het WK in 1994 op het Amerikaanse continent sterk toegenomen met als kijkcijferrecord de wedstrijd Engeland – Amerika tijdens het afgelopen WK in Zuid-Afrika. Amerika is voor de FIFA en haar sponsors een groeiende markt met nog heel veel potentie. Het record aan toeschouwers in een stadion tijdens de WK staat nog steeds op naam van Amerika.
De groeiende Indiase en Chinese markt spelen een belangrijke rol in de bidprocedure van Australië. Dit argument komt echter te vervallen als China zichzelf kandidaat zou stellen voor het WK in 2026. Oliestaat Qatar is pro-actief in de lobby maar er zijn maar weinig voorstanders voor wedstrijden in de woestijn bij 45 graden en in dichte stadions (weliswaar met airco!). Qatar zou een keuze inhouden, die puur gebaseerd is op geld. Japan en Zuid-Korea willen na de gezamenlijke organisatie in 2002 het WK in 2022 beide zelfstandig organiseren. Naar verwachting komt deze kandidaatstelling voor beide landen te vroeg en zou Japan zich misschien moeten richten op een langgekoesterde wens; het binnenhalen van de Olympische Zomerspelen in 2020.
Op dit moment zijn Rusland en Amerika koploper in deze megaloterij. Stiekem hopen we natuurlijk op de ‘lage landen’. Het lobbywerk in aanloop naar 2 december wordt essentieel. Zullen de koningshuizen zich bijvoorbeeld nog officieel voor het bid inspannen door “koning” Blatter voor een intiem diner uit te nodigen? Via diverse sport 2.0 acties zal in ieder geval een campagne worden vormgeven waarin de nadruk op ‘feest voor de fans’ zal liggen. Afgelopen vrijdag is
www.jointhewave.be gelanceerd. De gerealiseerde aantallen via de overige kanalen zijn tot op heden nog niet overweldigend; Facebook (8.520 fans), Hyves (994 leden), Twitter (516 followers) en You Tube (6.454 views). Ter vergelijk Australië heeft op dit moment onder meer via Facebook, Twitter en het eigen ‘Come Play’ medium ruim 280.000 aanhangers. Er valt derhalve voor de ‘lage landen’ nog veel te winnen. Door de transparantie kan het internet een onderscheidende rol spelen in de bidprocedure. Nederland en België hebben nog 3 maanden om op een creatieve wijze campagne te voeren.