Facebook Places voor de sportwereld

De opkomst van Facebook en de iPhone als digitale universa leidt tot een bijzonder fenomeen: de apps. Nu zijn apps niet zo bijzonder meer, we kennen ze van de iPhone en bijvoorbeeld als Farmville op Facebook. Alleen zitten achter deze apps vaak grote bedrijven, die meerdere apps in de markt zetten en vervolgens aan "de achterkant" alles aan elkaar hangen in één database. Zo ontstaan bedrijven die al meer dan 100 miljoen mensen bereiken, zoals Fanappz. Met bijna futiele spelletjes als "Wat is de beste line up van een basketball team ooit" of simpele sportquizen worden deze 100 miljoen mensen bij elkaar geharkt. Nu dit bedrijf zijn spelen ook locatiebewust heeft gemaakt door een koppeling aan Facebook places, wordt de koppeling met de sport veel krachtiger: het ophalen van premiums of het spelen tegen mensen op dezelfde locatie is nu mogelijk. Simpel gezegd: fans kunnen de spelletjes in de rust tegen elkaar spelen in hun (mobiele) facebook omgeving.

De markt van mobile gaming is enorm in opkomst. Naast wedden, nieuws/videoflitsen en sportstatistiek zijn casual gaming en fantasy leagues voor mij de grootste kansen voor in stadium gaming. De koppeling met de grote sociale netwerken (Twitter, Facebook en in Nederland Hyves) en in mindere mate met bijvoorbeeld Google en Yahoo zorgt ervoor dat mensen zich "thuis voelen" en dat er een enorme sociale kracht is, dus ook centrale controle. Je zit immers niet anoniem op die platforms. In de Nike store in Parijs kreeg ik een Livestrong badge bij Gowalla. Diverse Amerikaanse clubs bieden hun fans bij geregeld inchecken met Foursquare premiums aan. Facebook Places (in Nederland nog niet beschikbaar) wordt bijna geruisloos ingevoerd door mijn Amerikaanse Facebook vrienden: "Nicolas was at Arthur Ashe Stadium." Het wordt hoog tijd om de Nederlandse stadions locatie bewust te maken. Welk stadion laat zijn eigen badge maken in Gowalla zoals het Citi Field (de Kuip me dunkt) of welke club biedt zijn trouwe fans een premium bij 10 checkins in het stadion (inclusief doordeweekse wedstrijden)? De is de eerste stap naar real time fantasy leagues en social quizing in het stadion, zoals het nu in de Verenigde Staten gebeurt.