NBA No.1 in Social Media, maar waarom?

Naar aanleiding van de leuke reacties op de post “Sports Fan Graph; Wie heeft de meeste fans?” leek het me interessant om te bekijken wie er de meeste fans heeft en nog belangrijker waarom deze organisatie de meeste fans heeft. Niet geheel verrassend heeft een Amerikaanse competitie het grootste aantal volgers/fans op Twitter/ Facebook. In Amerika is sociale media al jaren het gesprek van de dag, sociale media is ‘hot’ en in Amerika kunnen ze dat op een heerlijke overdreven manier brengen. Denk aan Denk aan Social Media Revolution. De NBA stijgt wekelijks met ruim 12.000 volgers op Twitter 125.000 fans op Facebook. Maar wat maakt de NBA zo speciaal?

image De start ligt altijd bij het strategische uitgangspunt, wat wil de organisatie bereiken in de digitale omgeving? “NBA Digital’s mantra is to provide fans with the content they want, when and where they want it, so we always start by asking: how will this enhance the fan’s experience, what are their needs? Where do they want content?" Belangrijk is dat de fan en zijn beleving op nummer 1 staat. Belangrijk hierbij zijn een drietal pijlers, te weten: Integratie, Interactie en Innovatie. De integratie van social media is gericht op brand-building. Zo zijn de logo’s op corporate website, Facebook en Twitter gelijk en dus makkelijk te herkennen. Ook de live sportbeleving is gericht op interactie zo is er naast de livestreams van de wedstrijden Facebook Connect waardoor de fans niet van de website afhoeven om de interactie met elkaar aan te gaan. Volgens Jeremaih Owyang de meest ultieme vorm om sociale media te integreren in een website. De interactie laat fans tot op de mobiele telefoon van de spelers komen. 63% van de tweets van Shaquile O’Neal zijn replies. Adidas heeft voor de fans een speciaal afdeling gemaakt om Dwight Howard te volgen tijdens de All-Star Games met foto’s (Flickr) video’s (Youtube) en natuurlijk Twitter. image Voor innovatie gebruikt de NBA altijd partnerships. De Facebook Connect werd mogelijk gemaakt door TNT (niet verwarren met onze post service) en met Nike hebben de ze de 25 jarige jubileum van de samerwerking met Michael Jordan gevierd met grootst interactief touchscreen gecreëerd. Waar uiteindelijk meer dan 100.000 fans aan hebben meegedaan. Uitstekende promotie voor de competitie. Ook op appgebied is de NBA voorloper, met live game streaming, speelschema's, highlights én replay is de NBA een echte koploper. Al het voorgaande komt bij de NBA samen in de laatste wedstrijden, de NBA Finals. Per dag 65 miljoen tweets per dag, 185,000 per minuut. Ook bij de Finals ligt de focus op de beleving bij de fans. “Expanding our role in social media increases the ways our fans can interact and experience The Finals and is the perfect complement to our comprehensive coverage on NBA.com. Our fans are active on multiple social media networks and we want to continue to communicate with them directly and provide them with NBA content in their favorite spaces.” De organisatie van de NBA verkoopt de competitie als een dienst en de ingrediënten voor deze dienst (de spelers en coaches) zijn het uithangbord voor de competitie. Ook in communicatie, ook bij het gebruik van sociale media richting fans. Allemaal lovende woorden, maar wat kan bijvoorbeeld de Eredivisie hier van leren? De Eredivisie zat, als je vergelijkt met het slot van vorig seizoen, in een vegelijkbare situatie. Het kwam aan tot de laatste slotweken van de competitie en het was ongekend spannend. Denk aan de opkomst, de gigantische interactie wanneer de Eredivisie (in samenwerking met de clubs) de spelers bijvoorbeeld zou laten Twitteren. Of laat de fans stemmen op de speler van het jaar in de vorm van TwitChange Ik gooi maar een balletje op. image Credits: @AdamVincenzini