“Je moet twitteren, anders kun je niet scoren”
Zit al 4 jaar op de Johan Cruyff University, en had nog nooit de film "En un momento dado" echt helemaal gezien, tot aan vandaag. Wat een geweldige film. In college's op school hadden we het over Nike, Puma, Adidas, bekende merken die zich proberen te onderscheiden. Maar hoe dan? Ze maken gebruik van persoonlijkheden uit de sport.
Johan Cruyff is wel een klassiek voorbeeld van zo'n persoonlijkheid en van personal branding. Hoe zet je jezelf, als merk, op de markt? Hoe zorg je ervoor dat je succes haalt? Hoe zorg je dat je iets bijdraagt aan de samenleving?
Cruyff als "brand"
De film laat Johan ten eerste zien als geweldige voetballer met nieuwe, unieke technieken voor die tijd. De speciale "kick", het maken van schijnbewegingen en zijn tempoversnellingen. Onbeschrijflijk! Met zijn manier van voetballen gaf hij de Catalanen hoop en liet hen trots zijn met o.a. een 5-0 overwinning op Real Madrid.
Daarnaast heeft hij als "brand" een unieke identity. Zijn identity bestaat uit:
1.) communiceren (Cruyffiaans)
2.) uiterlijk/symbolen (zijn stoerheid, charme, "look")
en 3.) gedrag (zowel op als naast het voetbalveld).
Hij was een grensverlegger voor zijn tijd, maar ook in deze tijd. Er is de Johan Cruyff Foundation (goede doel), de Johan Cruyff Institute (met o.a. College en University), de Johan Cruyff Clasics (schoenen) en dus ook zijn eigen film.
Keerzijde: geen social media
Helaas heeft Johan Cruyff geen twitter of eigen hyves / facebook account. Hij gebruikt online media niet om zijn eigen merk nog sterker te maken. Dat terwijl social media weldegelijk zijn merk van waarde kunnen zijn. Wie wil nou niet “El Salvador” volgen op twitter? Ongetwijfeld zal hij briljante one-liners hebben voor zijn twitter, waarmee hij zichzelf of bv. de Foundation in de aandacht kan brengen. Daarnaast wordt er natuurlijk heel veel òver Cruyff gesproken in social media. Hij kan daar zijn merk echt versterken.
Met twitter kan je iets betekenen voor jezelf, maar ook de maatschappij. Cruyff is misschien wel de belangrijkste ambassadeur voor het WK Bid 2018/2022 (http://www.thebid.org/?lang=nl). In recente peilingen staat Nederland op plaats 3 achter Engeland en Rusland. Door te twitteren kan Cruyff de meningte warm maken voor het WK en wellicht de “Join de wave” (http://www.jointhewave.nl) in stroomversnelling krijgen. Maar ook kan hij de in juli gelanceerde Cruyff Sports kunstgrasschoen (http://www.cruijff.com/asp/ned/detail.asp?refId=397088) promoten, ik had in ieder geval tot nu toe niets over deze schoen vernomen.
Mijn advies
Mijn advies aan Johan is dan ook: “Ga twitteren!” Niet alleen voor uzelf, maar doe het vooral voor de maatschappij. Wellicht krijgt u meer sympathie als u uw kritiek uit over bijvoorbeeld Ajax als u de dialoog aangaat via twitter. Twitter over uw bezigheden voor het goede doel, de WK Bid, je commentaar voor de NOS of gewoon wat u bezig houdt en van toegevoegde waarde is voor de maatschappij (zowel in Nederland als internationaal). Maak foto’s en video’s over uw leven, reply en retweet.
Maar Johan Cruyff zou ook zijn twitteraccount kunnen laten beheren door iemand anders. Dit gebeurt bijvoorbeeld ook bij het Koninklijk Huis (@HKtweets) en Barack Obama (@BARACKOBAMA). Al is dit minder sterk, het kan goed werken, zeker als je nauw samenwerkt.
Op woensdag 10 november vindt in Roosendaal het Cruyff Forum plaats en ik hoop dan Johan zelf te spreken. En ik denk dat ik al weet welke vraag ik hem wil stellen.
Interessante vraag voor jullie:
Hoe zou Johan Cruyff social media in kunnen zetten om zijn merk te versterken?