Het fanbelevingsdraaiboek - ‘Are you being served?’

Eind vorig jaar, op 15 december 2009 om precies te zijn, vond het eerste ‘Voetbal International’ Marketingcongres plaats. Het motto was duidelijk: “Scoren met voetbalmarketing!” Naast de ongezouten mening van meneer Derksen vonden er een aantal interessante presentaties plaats. Onder andere van prof. Dr. Wim Lagae – Hoofddocent (sport)marketing aan de Lessius Hogeschool uit Antwerpen. De presentatie had betrekking op een scan van de dienstenmarketing voor sportvenues. Hierbij werden een aantal ‘lekken’/ gebreken in de dienstenmarketing onder de loep genomen. Met name ‘fantertainment’ (de beleving van de bezoeker voor na en tijdens een voetbalwedstrijd) is voor sportvenues van belang. Bijna een jaar later is de centrale vraag relevanter dan ooit: ‘Are you being served?’

Bestaat er zoiets als een fanbelevingsdraaiboek? Natuurlijk bestaat er een draaiboek voor de organisatie. Maar laten we de rol eens omdraaien en zoals het marketeers betaamd vanuit het klantenperspectief bekijken. Natuurlijk bepaald de uitslag van de wedstrijd een deel van beleving, maar er liggen wel degelijk kansen om de beleving on-spot met relevante real-time info te versterken. Voor sportvenues is het ‘going mobile’ een gunstige ontwikkeling. Het biedt ze immers de kans om de beleving van de bezoeker (de fan) real-time te sturen en te versterken. Hier is uiteraard een mobiel platform voor nodig. Leg dit platform en dit gegeven naast het fanbelevingsdraaiboek. Het draaiboek stelt de beleving van de bezoeker op vastgestelde momenten centraal. Zo is een uur voor de wedstrijd de bereikbaarheid en wachten in venue van belang. Na de zitplaats te hebben bereikt is een kwartier voor de wedstrijd de opstelling (inclusief commentaar van de coach) van belang. Tijdens de wedstrijd wil de bezoeker worden voorzien van relevante statistieken. Denk aan balbezit percentages, aantal schoten op doel en kaarten. 1 op de 4 Amerikanen kijkt gedurende de wedstrijd naar uitslagen van andere wedstrijden. Gedurende de rust waar de lekkerste hotdogs (met de kortste wachttijd) te verkrijgen zijn. En uiteindelijk na de wedstrijd weten we het allemaal beter dan de coach en willen we deze ongezouten mening graag delen met ons vriendennetwerk. Het fanbelevingsdraaiboek versterkt en ondersteund de beleving van de fan voor,tijdens en na de wedstrijd. De conclusie van vorig jaar is daarom nu nog relevanter dan ooit: “Effectieve speeltijd is een utopie, effectief entertainment is de realiteit.” Een fan kijkt nooit 90 minuten naar een wedstrijd maar wil wel minimaal 90 minuten worden vermaakt.