Geld verdienen met een sportplatform kan dat?
Op zaterdag gaf ik college aan 40 master studenten aan de internationale universiteit van Madrid. De ene helft deed Master Digital Marketing en de andere helft Master Sports Marketing. Mijn presentatie over sponsoring 2.0 en sport 2.0, riep een aantal vragen op die nauw met elkaar samenhingen. De belangrijkste was: hoe verdien je nu geld met digitale sport platforms? Nu geldt deze vraag voor alle content en engagement op internet en mobiel. Toch is het interessant om eens vier modellen achter elkaar te zetten: sponsoring, advertising, leads/affiliate en gewoon betalen door de gebruikers.
Ik spreek hieronder van platform of platforms. Dit zijn onder meer websites, mobiele websites, apps, facebookpages, YouTube channels, Twitterpagina's en nog veel meer. Zelfs de combinatie van alles hiervoor kan een platform zijn.
Sponsoring
De inkomsten in de sportwereld bestaan voor een belangrijk deel uit sponsoring. Sponsors betalen aan "rechtenhouders", lees sportorganisaties, een fee om zich sponsor te mogen noemen. Tegenwoordig worden de digitale mogelijkheden van die fee meegenomen in de onderhandelingen. Zo krijgt de sponsor de mogelijkheid om zich met de sportorganisatie te associëren online of mobiel. Andersom is het mogelijk dat goede platforms rondom een bepaalde club of sport een sponsor zoeken. Door sponsoring krijg het platform een vast bedrag en kan er gebouwd worden aan een mooi en continu platform. Dat zijn grote voordelen in de lastige wereld van sport en online. Nadelen van sponsoring zijn vooral het gebrek aan goede sponsors: er zijn sowieso niet heel veel sponsors en veel sponsors denken nog niet in online platforms.
Advertising
Veel sportorganisaties werken vanuit het sponsormodel en vanuit het mediarechtenmodel. Het verkopen van die rechten aan (sport)media zorgt voor inkomsten van de sportorganisatie. De media zullen vervolgens met deze content zelf geld moeten verdienen. Dit doen ze bijna altijd door advertising (of door het laten betalen van de gebruiker, daarover hieronder meer). Daarnaast zijn er steeds meer sportorganisaties die hun content zelf aanbieden op hun eigen platform. Daarbij zullen ze in eerste instantie ruimte voor hun eigen sponsors bieden die op het platform kunnen adverteren, maar ook is er ruimte om externe adverteerders een plek te bieden.
Voordeel van adverteren is dat het een overzichtelijk proces is. Adverteren betekent in de praktijk vaak banneren (zelfs in apps) en daar weten we wel raad mee in de digitale wereld. Nadeel van adverteren is dat de waarde van een bannerimpressie of zelfs een click de laatste paar jaar genadeloos gekelderd is. Het is dus lastig om met advertenties je platform overeind te houden. Creatief adverteren (binnen de juiste doelgroep of context) kan hierin helpen. Evenals een slimme combinatie tussen sponsoring en adverteren.
Leads of affiliate marketing
Kort aandacht voor affiliate marketing hier. Veel sportorganisaties hebben zelf mooie producten om te verkopen. Meest voor de hand liggen natuurlijk tickets naar de wedstrijden, maar ook merchandising of sporttrips of zelfs clinics met de spelers kunnen via het sportplatform verkocht worden. Vergeet hier de mogelijkheden van gokken niet. Als dit via het eigen platform loopt dan is dit platform dus vooral een marketingtool voor de verkoop van sportproducten. De beroemde etalage van John de Mol's TalpaTV.
Ook sportplatforms die niet verbonden zijn aan een sportorganisatie kunnen goed geld verdienen met het verkopen van leads aan organisaties die sportproducten of -diensten willen verkopen. Voetbalreizen op een voetbalplatform is hiervan een voorbeeld. Voordeel van affiliate marketing is dat je weinig risico loopt, je verdient immers per lead of verkoop een commissie. Omdat je producten binnen een passende context verkoop zullen de bezoekers dit aanbod niet snel storende vinden. Nadeel is dat je wel een eigen platform moet hebben, met veel bezoekers om zo de trechter vol te kunnen laten lopen: van bezoeker van de site, tot geïnteresseerde, tot een click tot een daadwerkelijke verkoop. Dit vraagt om een zeer goede site en heldere afspraken.
Laat de klant betalen
Internet is free. Waarbij free niet alleen vrij betekent (content gaat overal heen) maar ook gratis. Dus betalen voor een sportplatform blijft moeilijk. Elke wedstrijd die op een betaalde site te vinden is, kun je ook (na wat googlen) op een onbetaalde site vinden. Zeker op grote platforms die rondom generieke sport of een club georganiseerd zijn is het lastig om betalende klanten te vinden, omdat het zo lastig is om meerwaarde te bieden. Jouw content is immers binnen een paar tellen over het hele internet te vinden. Toch is betalen bezig met een comeback op internet en mobiel. Aanstichter hiervan is Apple met zijn geweldige Apple store. De mogelijkheid om hierbinnen zeer kleine bedragen te betalen (micro payments) voor "kleine" producten is het grote succes van deze store. Vooral als sportorganisaties toegevoegde waarde gaan bieden die in kleine stukjes is op te knippen (denk aan apps, maar ook aan digitale cadeau's, premium content, goal alerts), dan is het betaalmodel in beeld. Voordeel van dit model is dat je direct omzet genereert voor je platform. Nadeel is ook hier dat je een goed ingericht platform nodig hebt, waar betalen echt heel simpel moet zijn. Kleine bedragen zijn hierbij essentieel.
Uiteraard zul je in de praktijk zien dat veel platforms alle bovenstaande modellen gebruiken of in ieder geval een aantal ervan. Belangrijk hierbij is wel dat je platform niet verwordt tot commerciële fuik. De sportfan is in eerste instantie een fan van jouw sportorganisatie. Vaak één die al heel veel geld uitgeeft aan zijn favoriete team of speler: tickets, merchandise, eten in het stadion etc. Online een goede relatie bouwen met de sportliefhebber is echt stap 1. Eerst meerwaarde bieden en een community op je platform creëren. Dan komen de mogelijkheden om geld te verdienen vanzelf.