AD.ly social media advertising

In het huidige medialandschap heeft social media een grote rol verworven. Miljoenen mensen volgen hun sporthelden, favoriete muzikanten en andere celebraties via social media. Twitter en Facebook worden dagelijks door honderden miljoenen mensen bekeken. Daarmee zijn deze sociale media platformen belangrijk geworden in de marketingstrategie van veel bedrijven. Om op deze ontwikkelingen in te spelen heeft AD.ly een nieuwe dienst gelanceerd. Ad.ly heeft een platform ontwikkeld waarmee zij de tussenpersoon vormen tussen bedrijven en “celebraties”. Ad.ly plaatst reclame-uitingen op de Twitter, Facebook en Myspace profielen van celebraties.

Bedoeling is dat de reclame aansluit bij de celebrity. Zo zoekt AD.ly naar een link tussen de celebrity en de adverteerder. Hiervoor hebben ze een analytics systeem ontwikkeld dat een match moet maken tussen de celebrity en zijn of haar volgers en de adverteerder. De celebraties hebben de keuze om merken toe te laten of te weigeren. Ad.ly heeft een team van mensen dat berichten maakt, soms kunnen dit ook specifieke berichten zijn voor één celebrity. De celebrity heeft ook hier weer de keuze om een bericht uiteindelijk te plaatsen of niet waarbij overigens wel netjes wordt gemeld dat het om een advertentie gaat. De frequentie van de advertenties kan de celebrity zelf instellen variërend van 1x per week tot een aantal maal per dag.
image

Het is niet helemaal duidelijk wat de definitie van celebrity is van AD.ly. Zo zijn er legio aan sporters als NBA-spelers, MBL-spelers en zelfs Christiano Ronaldo maar ook celebraties als Snoop Dogg en Kim Kardashian. Behalve van bekende personen zijn er ook accounts van clubs of fans opgenomen in de lijst van meer dan 5000 deelnemers.
image

Op zich een boeiende ontwikkeling om adverteerder en athleet/celebrity samen te brengen en hiermee een bron van inkomsten te genereren voor de deelnemers. Veel bekende atleten maken al (vaak subtiel) reclame voor hun sponsors, dit gaat een stapje verder. Aan de andere kant kan je twijfelen of dit de integriteit van de persoon in kwestie niet aantast. Tenslotte is social media een mooi medium die fan en sporter dichter bij elkaar brengt. Wordt deze relatie niet verstoord als er reclame boodschappen tussen komen?