Twitter gebruik Eredivisieclubs

Naar aanleiding van het artikel over de Twitter bowl in de NFL ben ik eens gaan kijken hoe het met Twitter gebruik zit in de Nederlandse Eredivisie. Waar veel grote sportbonden in het buitenland zelf ook actief zijn op social media is de KNVB zelf ook actief. Erg indrukwekkend hebben ze dit echter niet aangepakt @WebsiteKNVB wordt dan ook maar door 472 mensen gevolgd. De Eredivisie doet het iets beter met @eredivisie_tv dat gevolgd wordt door 2763 mensen wat waarschijnlijk te danken is aan de hogere frequentie van de updates.

Als we naar de clubs kijken in Nederland op Twitter zien we dat er momenteel 11 van de 18 clubs een Twitter account hebben. Erg overtuigend gaan ze hier echter niet mee om het is soms dan ook flink zoeken op de club websites naar een link naar de Twitter. Helaas heeft Twitter het verified programma weer gesloten en schijnbaar zijn alle clubs nog relatief nieuw op Twitter want niet één van de club accounts is officieel verified. Wat opvalt is dat fans zelf wel vrij actief zijn op Twitter en legio fan accounts hebben opgezet voor hun club. Zo is er van elke eredivisieclub wel tenminste één Twitter account te vinden die door fans wordt onderhouden. Soms doen deze fan account het zelfs beter dan de officiële accounts zoals @AFC_Ajax met ruim 17.000 followers.
@PSV_Media 3747 @Official_Ajax 3418 @wwwAZnl 1715 @fcutrecht 1604 @scHeerenveen 1493 @N.E.C. Nijmegen 1441 @fctwente 1299 @vvvvenlo 781 @WillemIITilburg 737 @rodajckerkrade 676 @MijnVitesse 556
Als je naar alle Twitter accounts kijkt moet je helaas concluderen dat de eredivisieclubs Twitter niet erg serieus nemen. Een club als Feyenoord is zelfs helemaal niet actief op Twitter, terwijl juist in deze tijd en met het aantal trouwe supporters van Feyenoord een medium als Twitter perfect is om met je fans en stakeholders in contact te blijven. Van alle eredivisieclubs is 61% nu actief op Twitter. Op zich geen slechte scoren maar de invulling die ze geven aan de Twitter accounts is vaak gebrekkig. Er vind veel eenrichtingverkeer plaatst en vaak beperken de tweets zich tot updates over de club of een wedstrijd uitslag. De Twitter accounts bieden weinig toegevoegde waarden voor de voetbalfans en de mogelijkheden van Twitter worden onbenut gelaten, een gemiste kans!