Hoogtepunten uit het Digital Sports Marketing Forum 2010 (Barcelona)

Op woensdag 27 en donderdag 28 oktober was in Barcelona het tweede Digital Sports Marketing Forum. Twee dagen over sport en nieuwe media, vanuit de hoek van onder meer mobiel, sponsoring, content en twee mooie keynotes van FiFA en het IOC over hun "eerste social media games". Sport28 was mediapartner en ondergetekende zat een panel voor over sportmedia van de toekomst. De rode lijn? Relationships, community & engagement.

Het aanbod aan sprekers was dusdanig overweldigend dat het nauwelijks terecht is om er een paar uit te lichten. Toch vallen namen als die van Alex Huot (head of social media bij het IOC) en Marc Zappimbulso (manager new media FIFA) meteen op. Ook het verhaal van de Volvo Ocean Race (2011/2012) verteld door Pedro Galvan was goed. Een laatste tip vond ik de vicepresident van MSN Europa/Afrika/Midden-Oosten: Alex Michelin. Om social media te gebruiken moet je sociaal zijn Inhoudelijk lag de focus dit jaar, niet verrassend, op social media. En dat is in de internationale wereld toch vooral Facebook en Twitter. YouTube wordt nog wel eens genoemd en IOC had tijdens Vancouver en de Jeugd Olympische Dagen in Singapore een experiment met Flickr. Maar feitelijk zijn alle ogen op Facebook gericht. Er zijn daarbij twee duidelijke tegengestelde trends: volledig omarmen of vooral als kanaal naar je eigen site beschouwen. Het omarmen van Facebook zoals veel grote merken nu doen klinkt logisch vanuit de gedachte: fish where the fish are. Er zijn meer dan een half miljard mensen op Facebook dus daar moet je tussen zitten. Daarnaast kan alleen de URL Facebook.com in je communicatie al waarde hebben: www.facebook.com/cricket klinkt innovatiever en vriendelijker dan www.cricket.org. Nike en Pepsi bouwen hele sites op Facebook en laten daarbij hun eigen site, zeker actiematig, vaak al achterwege. Nadeel van deze strategie, zo betogen vooral rechtenhouders, zoals FC Barcelona, FC Bayern en ons "eigen" PSV, is dat je invloed op je eigen content uit handen geeft en de relatie met je fans via een ander laat lopen. Een organisatie op wie je weinig invloed hebt. Daarom richt FC Barcelona zijn Facebook pagina (met bijna 6 miljoen fans) vooral in als fuik naar de eigen site. Interessant in dit kader was dat FIFA nog helemaal geen Facebook strategie heeft en IOC juist een erg relaxte Facebook strategie heeft, die bijna loodrecht op de visie van de voetbalclubs staat. IOC wil graag de Olympische gedachte uitdragen en daarnaast niet slechts twee keer per vier jaar aanwezig zijn, maar eigenlijk continu. Voor beide zaken leent Facebook zich prima. Achterliggende business en invloed is dan veel minder belangrijk. Gemeenschappelijke gedachte bij beide strategieën moet echter wel zijn dat je als (sport)organisatie ook echt de community en interactie met de fans op zoekt. In de woorden van PSV marketeer Peter Kentie: als je aan social media doet, moet je wel sociaal zijn. Cijfers van FIFA.com tijdens het WK in Zuid-Afrika FIFA deed een paar interessante cijfers uit de doek die nauwelijks toelichting behoeven. Cijfers zijn van de periode van het WK en betreffen de eigen site FIFA.com: Aantal pageviews: 6.3 miljard Aantal unieke bezoekers: 150 miljoen (300% meer dan WK 2006) Time spent op de site per bezoek: 15 minuten (dit is omlaag gegaan ten opzichte van 2006, mede door opkomst mobiel) Daarnaast heeft FIFA een heldere strategie over de eigen site. Er zijn resultaten en standen van competities uit 187 landen te vinden op de site. Ook heeft FIFA een eigen social network (FIFA club) met meer dan vijf miljoen leden. Weinig in vergelijking met Facebook en Twitter, maar op zijn eigen merites natuurlijk een geweldig aantal. Andere opvallende zaken waren de uitslagen box die altijd bovenaan stond bij Google als je zocht op een wedstrijd of op andere worldcup gerelateerde zaken. Deze box was een widget met de laatste uitslagen erin en heeft voor enorme doorkliks naar de eigen website van FIFA geleid. Over Twitter was FIFA niet echt uitgesproken. Pas op 14 juni (al tijdens het WK) gingen de beide officiële twitteraccounts van de FIFA live (één uit naam van Sepp Blatter) en het grootste account had nog geen 100.000 followers. Dus de daarmee is FIFA een kleintje als je vergelijkt met bijvoorbeeld de NBA die 2,1 miljoen followers heeft. Volvo en Unicredit als sponsors De cases van Unicredit (sinds vorig jaar sponsor van de Champions League) en Volvo Ocean Race waren mooi om het perspectief van de sponsor te tonen, nadat de eerste dag veel aandacht was voor media en rechtenhouders. Vooral Volvo valt op met een gewaagde strategie: de Ocean Race is sinds 1997 geheel in handen van Volvo (om precies te zijn Volvo Group en Volvo Cars). De lijst met new media toepassingen is lang bij de Volvo Ocean Race. De content komt van één persoon per schip die niet mag zeilen, maar alleen maar video mag maken en als een soort embedded blogger mee gaat. Doel van de Ocean Race is om deze content in 2011/2012 veel actiever te gaan pushen naar grote mediapartijen zoals El Marca en Gazzetto dello Sport. Unicredit had een lastigere case. Een internationale bank die vooral in Oost en Zuid-Europa groot is. Champions League lijkt een logisch sponsor object voor zichtbaarheid en naamsbekendheid. De online activatie die ook naar leads moest leiden was gebouwd rondom de "cup met de grote oren", die een rondreis door Europa maakte. Coca Cola heeft iets vergelijkbaars gedaan voorafgaand aan afgelopen WK en daar vond ik het al een lastige activatie. De cijfers van deze campagne waren niet per se slecht (18.000 leads), maar het leek me duidelijk een jonge sponsor die nog veel moet leren. Niet zozeer in de online activatie, als wel op het gebied van sportmarketing. Relationships, engagement & community Door alle cases heen kwam toch steeds weer naar voren dat de causaliteit van social media anders is dan de sportwereld tot nu toe gewend is (vooral het voetbal): niet eerst het geld, maar eerst de fan. Bouw een relatie met je fans, betrek je fan (engagement) en creëer een community of haak aan bij een bestaande community. Als dat met open vizier gebeurt en op een manier dat de fan meerwaarde vindt, dan komen de doelstellingen van zelf. Of dit nu geld verdienen is of je merk bouwen of de Olympische gedachte uitdragen. Zonder de gouden formule te laten zien (die is er niet), liet het forum een paar mooie voorbeelden zien van pioniers. Ook werd duidelijk dat we als Nederland erg goed op de Europese landkaart staan van sport 2.0. Dat was een fijn idee om mee terug naar het regenachtige Holland te gaan.