NUsport wordt mediapartner van NOC*NSF

Woensdag was er al een korte tweet en vandaag dan het persbericht: NOC*NSF sluit een mediapartnership met Sanoma Uitgevers. NUsport is de belangrijkste titel van Sanoma op het gebied van sport, die we natuurlijk vooral als website kennen maar ook als "nieuwe naam" van Sportweek. Met de partnership wil NOC*NSF gebruik maken van alle titels van Sanoma, niet alleen de sporttitels. Sanoma hoopt met vooral NUsport zijn positie te versterken in de strijd om het grootste sportplatform van Nederland. Interssant om te zien hoe vooral de kracht van NU online en mobiel kan worden ingezet om NOC*NSF zichtbaarder te maken en zo sport in het algemeen beter op de kaart te zetten. Daarnaast is de verhouding met de Telegraaf interessant, zij hebben immers ook print en online binnen hun titels. Drie vragen en drie antwoorden over deze partnership.

Waarom wil Sanoma dit? Mediapartnerships zijn vaak barters (ruilhandel) tussen een sportorganisatie en een medium. De sportorganisatie geeft naast het recht op associatie (officële mediapartner van NOC*NSF), betere of eerdere toegang tot nieuws en content en hospitality (NUsport lezers of adverteerders mogen naar verkiezing sportman van het jaar). NUsport online en mobiel leven op dit moment van ANP en daarmee algemeen nieuws. Dit partnership geeft NUsport de kans op verdieping in de sport, om onderscheidend te zijn. Dit komt goed tot zijn recht in het magazine van NUsport dat onder de naam Sportweek altijd al veel focus had op de andere sporten (lees: minder voetbal dan VI). Die positie kan met de NOC*NSF associatie nog versterkt worden. Al vraag ik me af of NU behoefte heeft om zijn merk te versterken, in termen van nieuws is het één van de sterkste merken van Nederland. Dus associatie kan best eens andersom werken: van NU naar NOC*NSF. Als laatste is vooral de hospitality van belang: mee naar Olympische Spelen met grote adverteerders en aardige uitjes voor de lezers van de diverse Sanoma titels. NOC*NSF heeft zijn aanbod voor hospitality in een slimme constructie ondergebracht, waardoor Sanoma kan shoppen en bijvoorbeeld ook een interessant aanbod voor haar dames- of jeugdtitels kan aanbieden. Waarom wil NOC*NSF dit? NOC*NSF is er voor de georganiseerde sport in Nederland. Hoe ze deze sport het best kan dienen wordt op dit moment onder een nieuwe directeur en een vers bestuur uitgedacht. Het begeleiden van de topsporters naar de Olympische Spelen, het Olympisch Plan 2028 en het ondersteunen van de aangesloten verenigingen zijn een paar taken die sowieso blijven. Met de partnership met vooral NUsport zal NOC*NSF voor de topsport en het Olympisch Plan een specifiek kanaal hebben om zichtbaarheid te creëren. Ik reken erop dat dit vooral in de content zit en dat banners en 1/1 print advertenties zo veel mogelijk buiten deze deal blijven. Zo kan er gewerkt worden aan het bouwen van het merk sport. De zichtbaarheid in het magazine NUsport en wellicht ook in de grote publieksbladen van Sanoma zorgt ervoor dat de bondsbestuurders zien dat NOC*NSF goed bezig is met de verwezenlijking van zijn (media)ambities. Goede zet dus? Ja. En dan enkele mitsen en maren. Elk goed idee kan sneuvelen in de executie. Daarbij komt dat online executie meer creativiteit en "handjes" vereist dan traditionele executie in print. Online is nooit af en banners zijn vervelend. Dus ik zou het veel meer zoeken in gaming, real time nieuws updates, embedded journalism en natuurlijk een NUsport feed op het kwijnende sport.nl. Daarnaast is dit een zure appel voor Telegraaf, dat zijn online ambities net veel kracht heeft bijgezet met de aankoop van Hyves. De NOC*NSF zal dit contractueel keurig afgedicht hebben, maar dit gaat wringen. Zo hadden deze zomer bij het WK 2010 twee partners van de KNVB een voetbal pool. Dat is toch zonde. De laatste "mits" sluit aan bij de vorige: Sanoma is een sterke contentpartner in Nederland, online en offline. Maar in het onderhouden van relaties online of beter nog in communities en engagement zijn ze minder sterk. Naast de exposure die NOC*NSF goed kan gebruiken, is social media aspect nu iets wat buiten de partnership lijkt te blijven.