Tiger Woods pakt Twitter op

Vorige week stonden de internationale golfmedia ineens op zijn kop omdat niemand minder dan Tiger Woods zijn Twitteraccount nieuw leven in had geblazen. Dat Woods een bewogen jaar achter de rug heeft, moge duidelijk zijn. Net als het feit dat hij wel wat goede PR kan gebruiken. Zijn management zal (terecht) hebben gedacht dat Twitter daar een goed middel voor kan zijn.

Een kleine week na zijn eerste tweet, blijkt de oogst echter teleurstellend. In totaal zijn er vanaf @TigerWoods zeven tweets gestuurd. Drie daarvan dateren van meer dan een jaar terug en zijn bijna zeker niet door hem zelf gestuurd. Slechts vier tweets komen van Woods zelf. Ik ben benieuwd welke Twitterprofielen nog meer een ratio van meer dan 36.000 volgers per gestuurde tweet hebben.. Voor de van nature zeer gesloten Woods zou Twitter een perfect medium zijn om het contact met zijn (nog altijd grote schare) fans te herstellen. In 140 tekens is het moeilijk om heel veel prijs te geven, maar aan de andere kant is het meer dan genoeg ruimte om men een miniem kijkje te gunnen in het leven en de gedachten van ’s werelds beste golfer ooit. Als golfliefhebber zou ik best willen weten wat hij denkt aan de vooravond van een groot toernooi, hoe hij zich in het komende ‘off season’ op het jaar 2011 prepareert, naar welke wedstrijden hij uitziet, etc. Om weer wat binding te krijgen met de golffans hoeft hij helemaal niet te delen hoe de relatie met zijn ex-vrouw is en waarom hij verwikkeld is geraakt in alle schandalen. Mij – en ongetwijfeld ook een hele hoop andere volgers van golf – interesseert dat niks. Gelukkig voor Woods kan hij een voorbeeld nemen aan een flink aantal andere topgolfers die Twitter gebruiken als platform om hún boodschap te verspreiden. Spelers die niet vallen onder de pakweg vijf spelers waar de (golf)media zich op focussen hebben Twitter aangegrepen om toch een fanbase aan zich te binden. Voorbeelden zijn de Brits Open winnaar van 2009 Stewart Cink, Ryder Cup held Ian Poulter, de U.S. Open winnaar van dit jaar Graeme McDowell en het jonge talent Rory McIlroy. Deze golfers delen leuke foto’s van de plekken die ze bezoeken en geven af en toe hun mening over wat er allemaal gaande is in de golfwereld. Ook voor Woods zou deze aanpak in mijn ogen niet al te moeilijk te realiseren moeten zijn. Overigens maakte het activeren van zijn Twitteraccount deel uit van een groter mediaoffensief dat Woods vorige week begon, maar daarover kun je hier lezen.