Gaan mensen meer sporten door Hyves? Deel 1/4

Op 26 november verscheen het nieuwsbericht dat Hyves en NOC*NSF intensief met elkaar gaan samenwerken om Nederland meer aan het sporten en bewegen te krijgen. Gaat ze dit ook lukken? Ondermeer deze vraag heb ik gesteld aan vier professionals werkzaam op het raakvlak van sport en nieuwe media. In dit artikel aan het woord: Joop Koppen.

Wat was het eerste wat je dacht toen je hoorde dat NOC*NSF en Hyves gaan samenwerken? “Het is goed dat NOC*NSF met Hyves de samenwerking is aangegaan want nu kunnen ze in een keer heel veel mensen bereiken. Eerst was NOC*NSF afhankelijk van de bond, de bond was afhankelijk van verenigingen, de verenigingen weer van de teamleiders. Er zaten dus teveel schakels tussen NOC*NSF en de sporter, daar komt nu verandering in.” Wat is voor NOC*NSF zo interessant aan Hyves? “Dat je nu direct met de sporters aan de slag kunt. Dat is ook mijn oproep aan NOC*NSF: Gebruik Hyves om op microniveau mensen te motiveren om deel te nemen aan activiteiten. Gebruik Hyves om in het dorp, of in de wijk, activiteiten op te zetten en mensen te activeren om daar aan deel te nemen.” NOC*NSF wil meer Nederlanders aan het sporten krijgen via het samenwerkingsverband, gaat ze dat lukken? “Als ze het via Hyves voor elkaar krijgen om de zelf-organisatie van sport beter te faciliteren, dan hebben ze veel kans. Als je in Nederland buiten verenigingsverband wil sporten, ben je aangewezen tot een individuele sport of de sportschool. We moeten naar een situatie toe dat accommodaties buiten verenigingsuren worden opengesteld en dat mensen zelf een clubje mensen kunnen verzamelen om samen te gaan sporten. Dat kan gefaciliteerd worden via Hyves.” Sportbonden claimen de interessegebieden op Hyves en verbinden daar een pagina aan met foto’s, video’s en verwijzingen naar de topsporters. Topsporters inzetten om Hyvers te inspireren om ook te gaan sporten. Wat vind je van die strategie? “Een ambassadeur voor de sport is altijd goed, maar bereik je daar de mensen mee die niet sporten? Gaan zij wel sporten als ze een uitnodiging krijgen van Anky van Grunsven?” Jij mag bepalen wat NOC*NSF nu als eerste met het samenwerkingsverband moet doen. Wat moet de eerste actie zijn? “Uitleggen wat NOC*NSF is, wat ze doen en wat het uiteindelijke doel is wat ze willen bereiken. Dat moeten ze vooral in je en jij taal uitleggen. NOC*NSF lijkt een vrij elitaire club en Hyves is zo low-profile als je maar kan bedenken. Die afstand moet je verkleinen, die moet je weghalen.” Wat is jouw verwachting voor de toekomst? Is dit het begin van samenwerkingsverbanden tussen sportorganisaties en andere sociale netwerken als Facebook, Twitter en LinkedIn? Of zal het hier nu wel even bij blijven? “Ik denk dat het hier wel even bij zal blijven. Hyves is namelijk erg groot en voor NOC*NSF is het een mooie partner, maar in de toekomst gaan mensen meer terug naar de basis: wat gebeurt er bij mij op de hoek van de straat, wat gebeurt er bij mij op de stoep? Je kan het wel heel groot aanpakken, maar uiteindelijk moet je weer terug naar lokaal niveau. Je moet het voor mensen in hun eigen regio zo toegankelijk mogelijk maken om te sporten middels activiteitenaanbod, materialen en een geschikte locatie.” Maandag 13 december verschijnt deel 2 van deze serie, dan komt Lode Broekman aan het woord. Joop Koppen heeft zo’n tien jaar ervaring opgedaan op het gebied van online marketing. Altijd met als doel de online zichtbaarheid van en voorkeur voor een organisatie, merk en/of product daadwerkelijk te vergroten. Daarnaast heeft hij door zijn ervaring bij Mijnsportwereld.nl en Amstel Teamlink ook een heldere visie op (online) sport marketing ontwikkeld.