Gaan mensen meer sporten door Hyves? Deel 2/4

Op 26 november verscheen het nieuwsbericht dat Hyves en NOC*NSF intensief met elkaar gaan samenwerken om Nederland meer aan het sporten en bewegen te krijgen. Gaat ze dit ook lukken? Ondermeer deze vraag heb ik gesteld aan vier professionals werkzaam op het raakvlak van sport en nieuwe media. In dit artikel aan het woord: Lode Broekman.

Wat was het eerste wat je dacht toen je hoorde dat NOC*NSF en Hyves gaan samenwerken? “Slim dat ze niet zelf iets op gaan zetten, dat zou een kansloze bezigheid zijn geworden. Blijkbaar streeft NOC*NSF er naar om iedereen te bereiken in Nederland en dan is Hyves een goed kanaal.” Wat is voor NOC*NSF zo interessant aan Hyves? “Hyves is qua aantallen interessant, met ongeveer 10 miljoen profielen. Alleen in hoeverre de actieve Hyvers als doelgroep aansluiten bij NOC*NSF, daar durf ik mijn vraagtekens bij te zetten. Je bereikt namelijk niet alle sporters. Op Hyves zie je dat bij de leeftijd vanaf 25 jaar en ouder het aantal frequente gebruikers enorm afneemt. De doelgroep waar NOC*NSF zich op richt is denk ik breder dan alleen de frequente gebruikers van Hyves.” NOC*NSF wil meer Nederlanders aan het sporten krijgen via het samenwerkingsverband, gaat ze dat lukken? “Daar heb ik mijn twijfels over, omdat het vooral zend-gedrag lijkt te worden wat NOC*NSF via Hyves gaat doen. Het enige voordeel wat ik zie, is dat NOC*NSF toegang krijgt tot gebruikersgegevens. Daarbij doel ik op het voorbeeld dat Hyvers die paardensport als interesse hebben, verbonden gaan worden aan een Hyves pagina van de hippische bond. Daarnaast is het top-down georganiseerd. Het is bedacht vanuit de Ivoren toren van NOC*NSF. Zo gaan zij het doen, want daar zitten mensen op te wachten. Of dat ook zo is, dat vraag ik me af.” Sportbonden claimen de interessegebieden op Hyves en verbinden daar een pagina aan met foto’s, video’s en verwijzingen naar de topsporters. Topsporters inzetten om Hyvers te inspireren om ook te gaan sporten. Wat vind je van die strategie? “Ik vind het een goede strategie om dit via Hyves te doen, zo maak je het laagdrempelig en toegankelijker. Iedereen identificeert zich met helden en als je toegang tot je helden kan krijgen via een kanaal waar je al gebruik van maakt, kan dat positief werken. Alleen ben je dan al in sport geïnteresseerd en sport je meestal zelf ook, je hebt dus al een bepaalde connectie. Ik ben benieuwd of je de mensen bereikt die niet sporten of niet in sport geïnteresseerd zijn.“ Jij mag bepalen wat NOC*NSF nu als eerste met het samenwerkingsverband moet doen. Wat moet de eerste actie zijn? “Content beschikbaar stellen en inventariseren waar Hyvers naar op zoek zijn. Dit biedt ze de kans om buiten de Olympische spelen op het netvlies van sporters te komen. Het probleem van NOC*NSF is dat ze om de twee jaar een maand aandacht hebben. Nu biedt NOC*NSF de sportliefhebber toegang in de periode dat je niet met de Olympische spelen bezig bent. Ze kunnen zichtbaar worden middels content, maar ook inspelen op de vraag: wat wil men eigenlijk? Het gevaar wat daar in zit is dat mensen iets willen wat je niet kan leveren. Of dat je tegen operationele problemen aanloopt in de samenwerking tussen de bonden en NOC*NSF. Het gevaar van dit soort initiatieven is: of het komt niet van de grond, of het is zo’n succes dat je het niet aankan qua mankracht of geld.” Wat is jouw verwachting voor de toekomst? Is dit het begin van samenwerkingsverbanden tussen sportorganisaties en andere sociale netwerken als Facebook, Twitter en LinkedIn? Of zal het hier nu wel even bij blijven? “Ik ga er vanuit dat er meer van dit soort dingen gaan gebeuren. Dan hoop ik met name dat sportorganisaties aansluiten bij iets bestaands en dat ze niet zelf iets gaan bedenken. In Engeland is een Facebook-achtige omgeving opgestart alleen voor het voetbal. Dat zal misschien in Engeland wel slagen, maar daar is Nederland te klein voor. Als je hier zelf iets opzet, moet je echt verdomde goed zijn. Mensen maken gebruik van maximaal drie netwerken: zakelijk, privé en iets waar je lol aan beleeft. Daarnaast heb je niet de ruimte om nog een community bij te houden.” Dinsdag 28 december verschijnt deel 3 van deze blog, dan komt Geert Jan Schipper aan het woord. Lode Broekman (www.broekmanmarketingadvies.nl) is een resultaatgerichte adviseur, met ruim 20 jaar ervaring in (online) marketing en communicatie, fulltime internetjunk en parttime amateurvoetballer. Hij heeft een bovenmatige interesse in de combinatie van sport & sociale media.