Eredivisie Live en de social TV revolutie

Een klein ANP bericht in alle media: KNVB steekt € 7,5 miljoen in Eredivisie Live. Een groot artikel in het FD: Eredivisie Live zoekt nog € 30 miljoen aan extra financiering voor groei. Mogelijk voor rechten in andere sporten dan voetbal. Drie jaar na de start is Eredivisie Live nog lang niet in rustig vaarwater. In de voetbalwereld vol financiële misère is dit geen wonder. Toch zijn er ook een aantal fundamentelere vragen te stellen bij Eredivisie Live: welke content past er op het kanaal, hoe moet er gedistribueerd worden en de belangrijkste hoe omarmen zij de social TV revolutie? Een paar voorzichtige antwoorden.

Wat willen we zien?
Live voetbal vooral. Eredivisie Live is opgebouwd rond de livewedstrijden uit de Eredivisie. Daar zouden volgens (de geregeld aangepaste) doelstellingen dit jaar 550.000 mensen naar moeten kijken. Eredivisie Live geeft niet aan of ze ook zoveel betalende gebruikers heeft overigens. Doelstelling is om tot de 800.000 betalende gebruikers te komen. Bij de start drie jaar geleden meende ik een miljoen betalende gebruikers te horen. Maar 800.000 lijkt me al zeer ambitieus. Deze huidige circa half miljoen leden zijn de echte voetbalfans, vaak met een groot clubhart. De bekerwedstrijden die de KNVB inbrengt (naast de miljoenen euro’s), zullen niet tot meer gebruikers leiden. Buitenlands voetbal ook niet (ook gericht op die hard fans). Dus lokken de andere sporten. Maar die worden vaak op hetzelfde moment gespeeld als de primaire content: de Eredivisie wedstrijden. Wellicht dat grote sporten buiten Europa verlichting kunnen brengen zoals basketball of cricket, die zitten immers in andere tijdszones, maar dit zijn dure rechten. En veel geld is er niet, gezien de behoefte aan extra financiering.

Waar willen we het zien?
Steeds minder op TV in ieder geval, maar de belangrijke wedstrijden zeker nog op TV. Het bovengeschetste probleem van dubbele content op één tijdstip kan natuurlijk op internet simpel opgelost worden. Daar is geen schaarste. Eredivisie Live heeft al een mooie pay per match site, jammer alleen dat die op het immer om updates vragende Silverlight loopt. Op de iPhone is er een door FOX uitgebate app en op de iPad is er nog niets en door het gebruik van Silverlight werkt er nu ook niets op de iPad. De volgende stap is dus een goed navigeerbare site (of app) met veel beschikbare content, voetbal, maar dan kunnen de andere sporten ook prima. Sport.nl zou hierin een leverancier kunnen zijn, al is hun content nu vaak nog niet genoeg om er extra (betalende) zieltjes mee te winnen.

Hoe willen we het zien?
Niet alleen! TV is een sociale bezigheid, al vindt dit sociale deel steeds meer via social networks plaats en dan Twitter in het bijzonder. Tijdens de WK werd er bij belangrijke doelpunten soms tot vier keer meer getwitterd dan normaal, tot 3.283 tweets per seconde. Tijdens de Superbowl ging op gegeven moment 44% van alle tweets over de Superbowl. Dat is de kracht van sport of beter van social sport. Het omarmen van deze real time sport beleving (mobiel en online) gaat veel verder dan de hashtag #praatmee (al is het een goed begin). Het vraagt om een geïntegreerde benadering van de gehele sociale conversatie en om het koesteren en aanjagen hiervan. Klinkt vaag? Het gebeurt al, zoek maar eens op Twitter op #dwdd tijdens De Wereld Draait Door of kijk naar het real time platform van The Voice of Holland.

Dus?
Investeren in rechten lijkt niet de belangrijkste opgave voor Eredivisie Live. Content is King wordt nog immer gezegd, maar context is ondertussen minstens zo belangrijk. Een goede distributie met in ieder geval ruim baan voor internet (en gratis content!) zorgt voor mogelijkheden met content partners en met de eigen sponsors. Zeker als de real time belevenis hieraan wordt toegevoegd. Veel werk aan de winkel, maar rondom de mooiste en belangrijkste content op (nu nog) TV, moet dat lukken.