Gaan mensen meer sporten door Hyves? Deel 3/4
Op 26 november 2010 verscheen het nieuwsbericht dat Hyves en NOC*NSF intensief met elkaar gaan samenwerken om Nederland meer aan het sporten en bewegen te krijgen. Gaat ze dit ook lukken? Ondermeer deze vraag heb ik gesteld aan vier professionals werkzaam op het raakvlak van sport en nieuwe media. In dit artikel aan het woord: Geert Jan Schipper.
Wat was het eerste wat je dacht toen je hoorde dat NOC*NSF en Hyves gaan samenwerken?
Mooi, heel goed. Meestal hebben grote organisaties, in dit geval NOC*NSF, er een handje van om het wiel opnieuw uit te vinden en zelf iets op te zetten. In die zin is het mooi dat ze besluiten dat niet te doen, maar voor Hyves te kiezen als platform. Het is goed dat deze twee partijen de samenwerking aangaan, verder ben ik heel benieuwd naar de invulling.
Wat is voor NOC*NSF zo interessant aan Hyves?
Wat voor Hyves te prijzen valt is dat ze heel erg nationaal gericht zijn. Logisch dat NOC*NSF dan voor Hyves kiest om het nationale Olympisch gevoel kracht bij te zetten. Ik denk dat ze met name tijdens de Olympische Spelen de vruchten gaan plukken van deze samenwerking. Dan kunnen ze via Hyves exclusieve content ontsluiten waardoor mensen Hyves gaan gebruiken om de Olympische Spelen te volgen. Hyves past goed tussen alle dominante partijen die je nu rondom de Olympische Spelen ziet, tussen de partners/sponsors van NOC*NSF, het Holland Heineken huis. Partijen met allemaal verschillende platformen die heel mooi te integreren zijn op Hyves.
NOC*NSF wil meer Nederlanders aan het sporten krijgen via het samenwerkingsverband, gaat ze dat lukken?
Nee, niet op de manier hoe ze dat nu hebben ingericht. De ontwikkelingen die uit de samenwerking voortkomen moeten we goed in de gaten houden, maar de
NOC*NSF Hyves pagina is nu nog steeds een statische site. Juist die beleving, die ze in het persbericht omschrijven, mist daar. De Hyves pagina van NOC*NSF heeft bijna 14000 leden, maar er worden nauwelijks tot geen reacties op polls, foto’s en berichten geplaatst. Het is gewoon een statische site, waar ze top-down boodschappen zenden. Dat is zonde, op die manier gaan ze niet meer mensen aan het sporten krijgen.
Sportbonden claimen de interessegebieden op Hyves en verbinden daar een pagina aan met foto’s, video’s en verwijzingen naar de topsporters. Topsporters inzetten om Hyvers te inspireren om ook te gaan sporten. Wat vind je van die strategie?
Die strategie is leuk als informatiekanaal wanneer je bijvoorbeeld al geïnteresseerd bent in paardensport. Het is allemaal zenden, zenden, zenden. Het is te makkelijk gedacht: De hippische bond plaatst een filmpje op een Hyves pagina en dan worden daaronder wel reacties geplaatst.
Topsporters inzetten om interactie aan te gaan via Hyves is een goede gedachte, dat een honkballer via Hyves reageert op vragen over bijvoorbeeld spelregels. Daarmee maak je een sport toegankelijker. Puur de topsporter inzetten als icoon en laten zien wat hij allemaal doet zodat jij dat ook gaat doen, dat werkt niet.
Jij mag bepalen wat NOC*NSF nu als eerste met het samenwerkingsverband moet doen. Wat moet de eerste actie zijn?
Als NOC*NSF de sportbeleving en sportparticipatie wil faciliteren via Hyves, dan zullen ze dit platform moeten inzetten als het primaire communicatiekanaal. Foto’s niet meer uploaden naar FlickR, maar foto’s uploaden via Hyves en ook de video’s uploaden via Hyves. Maak Hyves zo belangrijk dat mensen in eerste instantie naar Hyves gaan om informatie over sport te vinden. Nu heb je het voorportaal ‘Ieder z’n sport’ op www.nocnsf.nl waar allemaal Twitter-berichten voorbij komen, daarnaast heb je de Hyves pagina. Het zijn allemaal verschillende communicatiekanalen en die fragmentatie zorgt voor veel onduidelijkheid. Ze zouden moeten zeggen: we hebben NOCNSF.nl voor onze partners, daar plaatsen we puur zakelijke dingen op en we hebben Hyves voor heel sportminded Nederland, daar plaatsen we al het leuke nieuws over sporten op.
Wat is jouw verwachting voor de toekomst? Is dit het begin van samenwerkingsverbanden tussen sportorganisaties en andere sociale netwerken als Facebook, Twitter en LinkedIn? Of zal het hier nu wel even bij blijven?
Platformen als Facebook, Hyves, Twitter en andere social media zullen uiteindelijk wel verdwijnen. De communicatie die je via dat soort platforms gewend bent zal straks onderdeel uitmaken van de basis van internet, daar heb je geen platform meer voor nodig. Iedereen is straks “connected”. Je komt dan op de website van NOC*NSF en daar kun je dan automatisch communiceren met je vrienden en gelijkgezinden. Een belangrijke stap in die richting is dat sportorganisaties het gebruik van sociale media nu gaan adopteren, dus ik verwacht dat dit pas het begin is.
Ik hoop dat de samenwerking tussen NOC*NSF en Hyves een stap is om het delen van sportbeleving via internet naar een hoger plan te tillen. Dat ze doormiddel van co-creatie, crowdsourcing heel veel engagement genereren.
Geert Jan (@g33rtjan) is een Brilliant Bastard. Doet toffe dingen met internet, heeft een passie voor sport en houdt van online. Brengt organisaties online common sense bij en werkt hard aan zijn droom: Sportr, een app voor het vergroten van online sportbeleving.