‘Ranking the stars’ 2010

December is traditioneel de maand waarin wordt teruggeblikt op het afgelopen sportjaar. Dit jaar was P2 Sports Marketing in de gelukkige positie om zowel de Amsterdam Sport Awards, het NOC*NSF Sportgala als de Rotterdam Sportstad Awards te bezoeken. Tevens een mooi moment om eens te kijken hoe de sport beleefd wordt tijdens deze evenementen en de interactie gelegd wordt. Topsport staat voorop en de helden van de avond dienen een prikkel te vormen voor de breedtesport. In andere branches kennen we onder meer de Oscars, de Televizierring en de Emmy uitreikingen. Glitter en glamour op de rode loper en een meeslepend programma leiden uiteindelijk naar het hoogtepunt; de sportpersoonlijkheden van 2010!

Het contrast tussen de 3 avonden is groot. Een ranking op basis van beleving en inhoud: 1. Rotterdam Sportstad Awards 2. NOC*NSF Sportgala 3. Amsterdam Sport Awards. De introductiefilm van de sporthoogtepunten in Rotterdam zorgt voor kippenvel en de avond wordt op z’n Rotterdams aan elkaar gepraat door Mart Smeets met Karin Bloemen als lieftallige maar bovenal humoristische assistente. De beelden en nominaties laten zien, dat sport onze maatschappij weet te verenigen en iets bijzonders is. Hierbij kun je bijvoorbeeld denken aan de resultaten van de verschillende side events tijdens de Grand Depart of het samen juichen tijdens het WK voetbal. Zowel het NOC*NSF Sportgala als de Amsterdam Sport Awards bleven achter. Het hoe en waarom is wellicht niet zo interessant maar de weg die bewandeld zou moeten worden des te meer. Richting 2028 heeft Nederland Olympische ambities. Topsport staat daarin centraal en het bedrijfsleven, breedtesport, maatschappij en overheden zijn hier nauw aan verbonden. Alle drie de evenementen ontbeerden echter iets; trots om Nederland als topsportland op de kaart te zetten en de uitstraling, welke zich onder meer vertaalt in de aankleding van de locaties en de gasten. Daarnaast ontstaat overal de discussie over wie de winnaars moeten worden en staat het keuzesysteem ter discussie. Een laatste doorn in het oog is de afwezigheid van (sommige) genomineerden. Een voorbeeld doet veelal spreken. Neem Groot-Brittannië, waar de BBC al jaren een fantastische show neerzet, waaruit de kracht van sport en sportpersoonlijkheden blijkt. Geen voetballer, geen cricketer, maar een jockey werd dus eind december in Engeland gekozen tot Sportpersoonlijkheid van het jaar. Tony McCoy bleef bij de verkiezing darter Phil Taylor en zevenkampster Jessica Ennis voor. McCoy won dit jaar de Grand National en geldt als instituut in de jockeywereld. Alle grote races staan op zijn palmares en dit jaar voegde hij de laatste ontbrekende daaraan toe. Daarnaast weten de Engelsen op een humoristische wijze (‘Smithy’) een gevoel van saamhorigheid te creëren waarbij de sporters dichterbij de fans worden gebracht. Een belangrijk onderscheid ten opzichte van Nederland is dat de fans kiezen wie er wint en dat alle helden aanwezig zijn tijdens de verkiezing. In Nederland is wat dat aangaat nog een lange weg te gaan. Met name het NOC*NSF Sportgala zoekt al jaren naar de juiste formule. Een stemproces waarin de fans een rol spelen lijkt ons de eerste stap. Social media kan hierin een fantastische rol spelen waarbij een platform gecreëerd wordt, dat niet alleen in aanloop naar het Sportgala maar ook gedurende het kalenderjaar onze sporthelden centraal stelt. ‘Sociale’ integratie en participatie dienen als basis om een evenement neer te zetten, dat Nederland als topsportland verdient.