Ben jij de grootste fan van jouw favoriete club? Check in, voorspel, discussieer, verzamel badges en bewijs dat jij de grootste fan bent! Fanvibe is een sportcommunity met een vleugje Location Based Services. Een unieke kijk in het sporthart van de CEO van Fanvibe: Vishwas Prabhakara
Voor de gene die het eerste artikel gemist hebben nog even een korte introductie. Fanvibe is een platform voor de loyale en betrokken fan. Sportfans (met name in de Verenigde Staten) gebruiken het platform voor het laatste nieuws, scores, discussies en beloningen (badges) van en over hun favoriete club. Het stelt teams, competities en sponsors in staat om een 1 op 1 connectie te creëren om zo de binding met de fans te vergroten. Eind vorig jaar roemde Jim DeLorenzo (vice president van Octagon Digital) in een artikel op Mashable Fanvibe als een 'startup that get it'. Hoewel Fanvibe qua sport Amerikaans georiënteerd is bieden ze ook de mogelijkheid wedstrijden uit de Barclays Premier League te volgen.
Wie is de man achter dit concept?
Hoe is Vishwas Prabhakara als sportsfan?
" Sport is altijd een groot onderdeel van mijn leven en dat van het Fanvibe's team geweest. Persoonlijk ben ik een groot basketbalfan aangezien ik in Michigan ben opgegroeid ben ik vooral fan van de Detroit Pistons. Bij het Fanvibe's team werken fans van veel verschillende teams. We juichen voor de San Francisco Giants, Philadelphia Eagles, San Diego Chargers en nog veel meer. Eens in de week spelen we samen basketbal, de uitslagen blijven geheim."
Wat is het in sport dat jou zo enorm trekt? Wat maakt sport zo speciaal?
" Het fantastische aan sport is het gemeenschappelijke gevoel. Ik loop door een willekeurige stad zie iemand met een Pistons-pet op, ga naar hem toe hem en we praten nog uren. Het feit dat je dit overal kan doen; op het winkelcentrum, op het vliegveld of in een stadion maakt het dat sport zo'n groot onderdeel uitmaakt van ons leven. "
Hoe blijft de sportfan in jou op de hoogte van het laatste nieuws?
" Natuurlijk gebruik ik Fanvibe voor de scores en de discussies. Verder ben ik een vernuftig volger van blogs. Voor Sportbusiness nieuws gebruik ik regelmatig Sports Business Journal. De iPhone gebruik ik veruit het meest voor de consumptie van sportnieuws.
Dan nu over Fanvibe
Hoe is het concept geboren?
" Sociale Media en Mobiel zijn revolutionair in hoe fans bezig zijn (en blijven) met sport. De kennis die ik heb op gedaan bij ESPN, Yardbarker (nu onderdeel van Fox Sports) en Digg zijn cruciaal geweest in de manier van denken over sport en sportfans. De drie oprichters (waaronder mijzelf) zijn gestart met het ontdekken van de fanbeleving door vanaf de grond af aan op te bouwen. De tijd van een TV station bezitten en enkel praten naar, die tijd is voorbij. Het draait om de connectie tussen de fans en hun favoriete teams en spelers. Denk jij dat je de nummer één Pistonsfan ben, bewijs het maar! Je zult beloond door de Pistons als het zo is. Dat is wat Fanvibe doet. "
Wat maakt Fanvibe zo uniek en verslavend?
" Het is een combinatie van de interactie tussen de fans en het beantwoorden van real-time voorspellingen gegenereerd door onze Prediction Question Engine. Het is opgezet om je te belonen voor het bekijken van de wedstrijd in de vorm van punten en badges."
Fanvibe werd vorig jaar gelanceerd
Hoever is Fanvibe vandaag de dag in de uitvoering van het concept?
" We zijn nog steeds in de startende fase. (We're still very early in this game) We lanceerde Fanvibe een jaar geleden en hebben sindsdien een fantastische omtwikkeling doorgemaakt. In de afgelopen maanden zijn het aantal gebruikers verdrievoudigd en de betrokkenheid, interactie en gebruikersfrequentie zijn explosief gestegen. We zijn erg blij met partners als de NBA, Comcast (dataverkeer) en the Florida Panthers. Maar we hebben nog een lange weg te gaan. "
Hoe zie je Fanvibe in de toekomst gezien de ontwikkelingen in Apps, Mobile, AR, Sportrechten etc. ?
" Mobiel is de key voor onze business vandaag de dag en zal dat ook voor een lange tijd blijven. Over Sportrechten maak ik me geen zorgen, that's someone else's headache. Wij richten ons puur op de fans om ze te helpen de sport, competitie en team te volgen op een nieuwe manier. Technologie als AR en Apps kan ons alleen maar helpen bij onze visie. "