Albert Heijn grote winnaar plaatjesacties door online activering!

”De rage die voetbalplaatjes heet, er lijkt maar geen einde aan te komen’’. Ieder jaar weer gaan er tienduizenden kinderen druk aan de slag met het verzamelen van voetbalplaatjes. Telkens wanneer er een nieuwe actie wordt verzonnen, blijkt het opnieuw razend populair onder de jeugd. Ook dit jaar is er onder supermarkten weer een strijd gaande omtrent de voetbalplaatjesrage.

 

C1000

Zo heeft C1000 sinds December een campagne lopen over ‘’The Stars of Football’’. Van 27 december kunnen bij C1000 gratis 54 unieke fotokaarten van 33 verschillende voetballers bij elkaar gespaard worden. Het is een bijzondere verzameling helden van toen en nu, variërend van Marco van Basten tot Wesley Sneijder en van Edwin van der Sar tot Maarten Stekelenburg. Al deze Stars komen samen in een mooi vormgegeven album. Dit album gaat over de grote mannen van het Nederlandse voetbal die in het geheim samen trainen om elkaar nog beter te maken en van elkaars talenten te leren. C1000 communiceert deze campagne vooral via televisie-commercials. Daarnaast heeft het een apart Facebook fan-account en ook via Youtube kunnen mensen de commercials aanschouwen. De actie loopt nu ongeveer 4 weken en is op het Youtube-kanaal van C1000 ongeveer 50.000x bekeken (respectievelijk 33.126x de reclame van ‘’Stekelenburg vs Van Wolfswinkel’’ & 18.110x de reclame van ‘’Yolanthe vs Tineke Schouten’’).
 

Albert Heijn

Sinds vorige week heeft ook Albert Heijn op zijn beurt weer een campagne lopen over de plakplaatjes. De supermarktketen is sinds het seizoen 2008/2009 sponsor van de Eredivisie en pakt ieder jaar groots uit op het gebied van spaaracties. Door middel van de verzamelacties van voetbalplaatjes en het actief deelnemen van bekende eredivisiespelers aan reclamespotjes is Albert Heijn een perfect voorbeeld van een organisatie die zijn sponsoring goed activeert.
Zo ook dit jaar: Vanaf 24 januari tot medio maart zijn er weer voetbalplaatjes bij Albert Heijn. Albert Heijn zou Albert Heijn niet zijn, als ze geen ludieke actie hadden bedacht, om de actie tot een nog groter succes te leiden. Was het vorig jaar al zo dat verzamelaars konden stemmen op nieuwe spelers in de eredivisie, waardoor er uiteindelijk van 3 spelers een extra plaatje werd uitgebracht; er een speciale hyves tool was opgezet om met een grote groep mensen de plaatjes te kunnen ruilen en er ten slotte speciale ruildagen zijn georganiseerd in het PSV-stadion.

Dit jaar is het zelfs zo dat iedereen zelf plaatjes kan ontwikkelen en kans maakt om een rol te spelen in een reclame-commercial van Albert Heijn. Via de speciale AH-site en/of via de Hyves-tool kan iedereen zijn/haar eigen foto uploaden in een willekeurig Eredivisie shirt en daarbij zijn/haar eigen handtekening zetten.

De ontwikkelde plaatjes zijn op een stickervel van 5 te bestellen voor €1,99. Hierdoor wordt het tevens mogelijk om samen met je vrienden onderling een vriendenteam op te stellen door onderling de gemaakte plaatjes met elkaar te ruilen. Het is echter ook mogelijk om de eigen ontwikkelde plaatjes gratis te krijgen, dit is het geval wanneer er een gelukkige code staat op de voetbalplaatjes uit de supermarkt. Naast deze leuke extra tool, hebben bijna alle clubs van de eredivisie leuke aanbiedingen voor de klanten van de Albert Heijn. Tot slot maken de mensen die hun eigen foto uploaden kans om zelf deel uit te maken van de commercial! Dit is natuurlijk een zeer waardevolle toevoeging aan de toch al geslaagde campagnes van Albert Heijn.
 

Dat de voetbalplaatjesactie van 2011 een succes gaat worden, blijkt al op de eerste dag van de actie. Op deze eerste dag zijn er namelijk al meer dan 30.000 foto’s ge-upload, een waanzinnig aantal! Er kan dus gesteld worden dat Albert Heijn ook steeds meer zijn activering van de sponsoring online toepast. Om nog een goed voorbeeld te noemen: Albert Heijn heeft binnen 1,5 maand op het eigen Youtube-kanaal over de AH Voetbalplaatjes al om en nabij de 175.000 views gehad. De reclame commercial ‘’AH Voetbalplaatjes, Plaatje van jezelf’’ is natuurlijk de centrale boodschap van de campagne en in 1 week tijd heeft AH al meer dan 55.000 views op dit filmpje gerealiseerd op het Youtube account.

Albert Heijn heeft natuurlijk al jaren erg succesvolle campagnes ontwikkeld, met name op het gebied van televisie-commercials. Anno 2011 is het echter belangrijk om je sponsoring ook online op de juiste wijze te activeren. Albert Heijn is hier wederom goed in geslaagd!