De waarde van een loyale fan

Meelopers zijn van alle tijden. Jong of oud het maakt niet uit, er is (of er komt) een punt in ons sportleven waarin we behoren tot de meelopers van een club. Het is een deel van ons leven waarin we schaamteloos juichen voor een team, niet omdat we het leuk vinden, niet omdat we trouwe volgers zijn, maar simpelweg omdat het team populair is of bovenaan staat in een competitie die ons interesseert. Wanneer het team daalt (in populariteit) springen we over naar een volgend team. Loyaal zijn hangt niet vast aan meetbare waardes; niet aan het aantal bezoeken van wedstrijden of het aantal jaren dat de fan "zijn team" volgt. Loyale fans zitten in het onmeetbare. Gevoel pur sang. Maar wat is de (toegevoegde) waarde van een loyale fan en wat is de rol van sociale media?

Wat scheidt loyale fans van meelopers?
Zoals eerder aangegeven hebben loyale fans een totaal andere drijfveer dan meelopers. Loyale fans zien het als hun team, een familie, die je steunt in hoogte- en dieptepunten, in goede en slechte tijden, bij succes en bij falen. Ze refereren het team aan het “wij-gevoel “ waar meelopers refereren aan het “zij-gevoel”. Wij falen, wij zijn samen één. Waar de meelopers juichen bij succes en afstand doen bij falen. 


Waarom zijn loyale fans zo belangrijk?
Natuurlijk zijn loyale fans goed voor de verkoop van merchandising en kaartjes. Nog belangrijker, loyale fans helpen bij het uitdragen van branding. Denk aan het legioen van Feyenoord die er altijd zullen zijn, door dik en dun. Denk aan Vak 410. Hoewel weleens lastig en opstandig loyale fans zijn onmisbaar, ze zijn de ware dragers van de club. Ware dragers van de club steken meelopers aan.

image
Verjaardag van Vak 410 wordt samen met de spelers en staff gevierd

Sociale Media & Loyale Fans
Juist om deze reden verbaast het mij dat nog maar weinig clubs het licht van sociale media hebben gezien en omarmd. Velen zien sociale media als gevaar op een boete (denk aan Babel) of betrapt te worden op een concert (van der Wiel). Daarin tegen is sociale media juist een kans om deze loyale fans te bedienen. Dit hoeft niet ten alle tijden gekoppeld te zijn aan sportieve prestaties maar juist aan de club. Het gevoel van betrokkenheid. Of je nu zes uur op de tandartsstoel heb gelegen (Demy de Zeeuw) of dankbaar ben voor de steun bij een zware revalidatie (Leroy Fer), via sociale media kan je de betrokkenheid enorm verhogen en loyale fans behouden. Failure cases zullen we altijd houden maar ze wegen in de verste verte niet  op tegen de verkregen loyaliteit. Als afsluiter het volgende bizarre verhaal over een die-hard hockeyfan uit, hoe kan het ook anders, Amerika.

image
Demy de zeeuw bij de tandarts

A woman had tickets to Game 7 of the Stanley Cup Finals right at the center ice. As she sits down, a man comes down and asks if anyone is sitting in the seat next to her.
"No," she says, "the seat is empty."
"This is incredible." said the man. "Who in their right mind would have a seat like this for the Stanley Cup and not use it?"
She says "Well, actually, the seat belongs to me. I was supposed to come with my husband, but he passed away. This is the first Stanley Cup we haven't been together sinds we got married in 1967."
"Oh.. I'm sorry to hear that. That's terrible. But couldn't you find someone else - a friend or a relative, or even a neighbor to take the seat?"
The woman shook her head.. "No. They're all at the funeral."

Met dank aan: Sportsnetworker