Praktijkcases van sociale media in de sport vinden we vaak terug in de standaard landen als Amerika, Engeland, Nederland en Spanje. Juist daarom gaan we vandaag middels een slideshare onze sociale horizon verbreden, we gaan kijken naar de combinatie sport, sociale media en … Hongarije. Welke sociale media domineren er in Hongarije en hoe gebruiken de Hongaren sociale media in de sport. Feiten, cijfers, statistieken en vergelijkingen over sociale media in de Hongaarse sport.
Presentatie
Algemene cijfers
Laten we starten met de algemene cijfers over sociale media in Hongarije.
Onderzoek
Onder 245 respondenten was 51% man en 49% vrouw. Het overgrote deel (68%) was jonger dan 25 jaar, 26% tussen de 25-50 en slechts 6% ouder dan 50. Facebook, Iwiw en Youtube domineren in Hongarije. Dan nu de sport. Binnen de respondenten volgt 54% personen vanuit de sport via sociale media. Interessant wordt het wanneer 42% van de respondenten aangeeft content via sociale media te volgen die normaal gesproken voor hun (buiten sociale media) niet bestaat. Exclusieve content binnen sociale media.
Sociale media en topsporters
Het wordt schrikbarend als de cijfers van Hongaarse topsporters wordt vergelijken met supersterren uit de populaire landen. Neem Christiano Ronaldo met ruim 12,4 miljoen fans op Facebook of Serena Williams 1,8 miljoen volgers op Twitter. De enige Hongaarse topsporter met een naam binnen de sociale media is de zwemmer László Cseh met 3.500 fans op Facebook. En hoewel Youtube onder de Hongaarse bevolking populair is heeft geen van de Hongaarse topsporters een Youtube-kanaal.
Websites van Hongaarse sportfederaties
Helaas geven de websites van de Hongaarse sportfederaties niet het goed voorbeeld. Neem het Nationale Hongaarse Sport Portaal als voorbeeld. Dit is de openingsweg richting Olympische sporten. In plaats van er veel woorden aan vuil te maken, zie het resultaat hieronder, 1.0 ten top.
Conclusie
Helaas kan de conclusie die vooraf verwacht werd ook worden getrokken. Met de kanttekening dat het onderzoek aantoont dat Hongaren wel degelijk geïnteresseerd zijn in sportcontent via sociale media. De website van de sportfederaties zetten de toon. Helaas. Zijn er landen waar je vooraf weinig van verwacht en die toch verrassen? Graag hoor ik praktijkcases uit andere landen dan Amerika, Engeland en Nederland.