Morgen is het weer zover, Super Sunday! Nu de punten voor zowel Ajax, PSV als Twente in de pocket zitten is het tijd om de Europa League achter ons te laten voor Super Sunday. Aanstaande zondag om half 3 neemt PSV het op tegen Ajax en AZ neemt het op tegen FC Twente. Hoe blijven de fans voor, tijdens en na de wedstrijd up-to-date van het laatste nieuws en connected met andere fans? We doorlopen de wedstrijd traditioneel met een voorbeschouwing, de wedstrijd en een nabeschouwing. Maar nog belangrijker is het gevolg als Super Sunday gespeeld is, de toekomst
De voorbeschouwing
De voorbeschouwing start een week voor de wedstrijd en eindigt bij het eerste fluitsignaal. Hierbij is er een breed scala aan mogelijkheden om nieuws te verzamelen en met andere fans/vrienden in contact te komen. Denk hierbij aan de sociale netwerken (al dan niet officieel) als Facebook, (Ajax, PSV, Twente, AZ) Hyves, (Ajax, PSV, Twente(?), AZ(?) ) of Twitter. Ook forums zijn nog niet afgeschreven, het forum van PSV was voor de wedstrijd tegen NAC Breda ruim 7.500 keer bekeken, met 468 reacties. De clubwebsites mogen in het geheel natuurlijk niet ontbreken. Interviews met trainers en spelers worden (online en offline) via de Club TV uitgezonden. Tot slot mobiel. Om vlak voor het fluitsignaal op de hoogte te zijn van het laatste nieuws hebben Ajax, PSV, AZ en FC Twente allen een app met een ‘match center’ voor de opstellingen en het laatste nieuws. NuSport mag uiteraard niet ontbreken.
De wedstrijd
Tijdens de wedstrijd zijn de fans in het stadion gebonden aan hun mobiel. Met name Twitter, club apps en NuSport vormen de basis. Thuis op de bank worden de mogelijkheden groter. Zowel mobiel als laptop behoort daar tot de mogelijkheden. Een tweedescherm met relevante stats verdiepen de beleving. Voetbal info maakt het mobiel mogelijk om informatie van alle spelers op te vragen. Minder actueel en niet wedstrijd relevant.
De nabeschouwing
De nabeschouwing start na het laatste fluitsignaal tot drie a vier dagen na de wedstrijd. Vlak na de wedstrijd zijn er altijd vier (wedstrijd gerelateerde) zaken belangrijk, wat is mijn mening over de wedstrijd, wat heeft de tegenstander gedaan, en hoe zit het met de eventuele blessures van spelers. Het gebruik van media zal een mix worden van mobile (voornamelijk apps) en desktop via de eerder genoemde mogelijkheden.
Social TV
Het bovenstaande is kort door de bocht, dit is met een reden. De bekende wegen van apps, tweede schermen en sociale netwerken voelen soms onnatuurlijk aan. De keuze is enorm (en verspreid) en de toegevoegde waarde voor de beleving niet altijd even effectief. Juist daarom is ‘Social TV’ zo gewenst. Met name voor de thuisblijvers. Het afstemmen van de content en interactie op het kijkgedrag van de sportliefhebber is een goede ontwikkeling voor de sportbeleving. De integratie van social media, stats en relevant beeldmateriaal maakt de passieve sportbeleving nog intenser. TheNextWeb verwachte dat 2010 hét jaar van Social TV zou worden, laten we hopen op de eerste praktijkcases binnen de sport in Nederland in 2011.
Venues
Samenhangend met Social TV is de LBS van de sport. Het ‘inchecken’ bij een wedstrijd is voor Amerikanen met Fanvibe geen onbekend fenomeen meer. Zie de wedstrijd als een venue, een ontmoetingsplek gelijk aan een plaats (Fourquare) of een film/ game (GetGlue). Door de interactie, informatie en loyaliteit van een fan te bundelen op één platform is het nooit meer zoeken naar relevante informatie of interactie. Een Nederlands initiatief in de vorm van Fanvibe zou voor de Nederlandse sportliefhebber welkom zijn.
Conclusie
Concluderend zal de eerste Super Sunday van 2011 een festijn worden van de gedecentraliseerde platformen. Het switchen van sociale netwerken, tweede schermen en apps kost onnodig tijd, is niet doelgericht en maakt de beleving niet altijd beter. Hopelijk bij de start van het nieuwe seizoen doen Social TV en Venues hun intreden.