Eerder als printversie in het Nationale Sport Magazine: mijn column waarom social media en sport voor elkaar zijn geboren. Praktische handvatten om als lokale sportvereniging direct aan de slag te gaan met social media. Het is een natuurlijk proces, all you need to do is start.
"We" moeten wat met sociale media
Social media is een toverwoord op dit moment. Zelfs in de wereld van de sport wordt het duidelijk: "we" moeten wat met Facebook, Twitter en Hyves. De groten van de sport lijken zich wel raad te weten met social media. Nike Plus op Facebook, Rabobank Cycling Team op Twitter en Heineken op Foursquare, al is de laatste niet per se een sport voorbeeld. Het hart van de Nederlandse sport, de lokale sportclub, kijkt de kat nog even uit de boom. Maar juist daar is zoveel te halen. Social media en sport zijn voor elkaar geboren, zeker op lokaal niveau. Eng of lastig is het niet, maar gezond verstand en enige sociale vaardigheden zijn handig.
De start
Het aardige van social media is dat ze weinig geld hoeven te kosten. Een account aanmaken is gratis. Gebruik maken van de media ook. De drempel om te beginnen is daarmee laag. Maar als je begint, begin dan direct aardig. Vraag aan iemand die al een beetje weet hoe het werkt of zij of hij met jou de profielen een beetje "pimpt": een foto (kan clublogo zijn) en korte uitleg en link naar je website in de bio is het minimum. Leuke achtergrond maakt het geheel af.
The next step
Interessant van social media is dat ze je een platform bieden om je eigen boodschap simpel en snel uit te dragen. Het helpt als je van tevoren nadenkt welke boodschap dit is: uitslag, afgelasting, thé dansant, live foto's tijdens de wedstrijd, boodschap van de sponsor. Het kan allemaal. Vaak helpt het al om de nieuwsberichten van je site door te zetten naar bijvoorbeeld Facebook of Twitter en je foto's op Flickr of Hyves. Maar vraag aan je leden wat zij willen, kijk wat je al hebt aan content en probeer van alles wat en zie waar goed op gereageerd wordt.
Leuk worden social media pas als je met je leden, bezoekers, familie en dorpsgenoten in virtueel gesprek gaat. Social media nodigen uit tot interactie. Je volgers of vrienden verwachten ook dat je reageert. Die vrienden vind je en bind je via via of via je gewone website of zelfs via posters in de kantine of een aankondiging in de nieuwsbrief. Als je Twitter gebruikt om afgelastingen te communiceren dan is het handig als er iemand in het weekend de Twitter account beheert, het liefst via een smartphone ook vanaf het veld. Dan ben je echt up to date en kan je reageren op de vragen van leden.
De lange adem
Social media vragen lange adem. Net als sport zelf en sport organiseren zelf. Zoek je leden online op waar ze al zitten: fish where the fish are. En gebruik meer kanalen als dat gewenst is. En houd het vol. Het aantal volgers en vrienden groeit in het begin maar gestaag en vertrouwen moet groeien. Maar op een gegeven moment pluk je de vruchten: veel betrokkenheid op lokaal niveau, snel communiceren, groter bereik en zichtbaarheid voor media en sponsors.
Dan is het twitteren over de komende nationale sport week ineens heel vanzelfsprekend en zet je de video's ervan natuurlijk op YouTube. En als je de nsw als event aanmaakt op Facebook laat ik weten of ik kom...
Link: Nationale Sport Magazine
Image: Hoofd-redacteuren Nationale Sport Magazine
Samenwerking tussen Nationale Sport Platform en Actorion Communicatie