Als sportorganisatie tel je bijna niet mee als je geen eigen app hebt. Bij PSV speelt ook deze discussie en meer dan een jaar geleden hebben we op het eerste voetbalmarketing congres van VI een demo van een app op de iPhone en de toen nog niet verschenen iPad gepresenteerd. Het iPhone concept creëerde nogal wat roering, deze heette buitenspel generator en toonde een virtuele gekleurde lijn die aangaf of een aanvaller al dan niet in buitenspel positie verkeerde. Het idee hierachter was de grenzen opzoeken wat mogelijk is met een mobiel device als de smartphone. Later hebben we een app gebouwd, te laat helaas voor de verkiezing app van het jaar, maar wel economisch verantwoord. Een gratis nieuws app voor Apple en Android.
PSV & Apps
De iPad app is een ander verhaal. De originele demo tablet app was gebaseerd op ons PSV fanmagazine Inside en voorzien van allerhande multimediale uitbreidingen. Foto’s die tot leven komen als video; uitgebreide fotoreportages van PICS United, onze huisfotograaf, bij wedstrijdbepalende momenten in plaats van een enkele opname in de papieren versie. En e-commerce koppelingen tussen het virtuele magazine en de commerciële omgevingen van merchandising en ticketing. Ook dit concept was zijn tijd vooruit want veel van de magazines die bij de launch van Apple’s iPad verschenen waren magere aftreksels.
Ipad app PSV Inside
Uitgeef dilemma's
Ondertussen zijn we anderhalf jaar verder en heeft Apple de uitgeefwereld aardig in zijn grip. De iPad tablet is het platform waar je deel van uit moet maken, echter de instapkosten zijn significant evenals de afdracht aan de beheerder van het platform. Als uitgever van de Inside heb ik dan ook met veel enthousiasme kennis genomen van Tablisto, de publishing app en distributie omgeving van het Nederlandse bedrijf YellowMinds. Ik zie het als een fraaie oplossing voor dit eigentijdse uitgeef dilemma: een eigen app ontwikkelen van je magazine via Adobe, QuarkXPress of WoodWing a tig-duizend euro voor de ontwikkeling van een app en daarbovenop een maandelijkse fee om de app te publiceren. Bij Tablisto ziet de wereld er heel anders uit en boek je bijna ‘om niet’ dezelfde resultaten want alleen het downloaden door de gebruiker kost 50 eurocent per publicatie. Om het product te testen hebben Maarten Schutjes van Dino Design uit Waalre en ik de PSV Inside omgebouwd van ‘platte’ PDF naar een interactieve publicatie. Hoe werkt dat? Eenvoudig, met behulp van de webbased editor van Push2Tablet is het mogelijk om foto’s en video’s toe te voegen aan een spread die de scene nog meer inhoud geven. In dit nummer is een foto van de last-minute goal van Zeefuik in de wedstrijd tegen Willem II.
Content
In de app zijn daar een achttal foto’s van PICS United aan toegevoegd die als een lightbox in beeld komen met beelden van de aanleiding tot het doelpunt, het juichen van de medespelers en de teleurgestelde Willem II-ers. Een artikel over onze sterren Gullit, van der Gijp en Gerets is verrijkt met YouTube video’s van PSV TV. En ook de commerciële mogelijkheden zijn groot. We hebben bijvoorbeeld de merchandising pagina’s verrijkt met deeplinks naar de PSV FANstore online. Ook een soort van one-click experience. De Push2Tablet technologie van YellowMinds is voor een uitgever eenvoudiger qua opzet dan het proces dat Sanoma en het FD met WoodWing volgt. Het kantelen van de iPad naar een liggend formaat heeft bij Tablisto tot gevolg dat de spread wordt weergegeven.
Woodwing
Bij WoodWing is het mogelijk om een aparte werktekening te maken voor een alternatieve presentatie van de content. Het Financieel Dagblad op de iPad maakt maximaal gebruik van die optie en heeft een juweel van een magazine gecreeerd. Inderdaad tegen een prijs en dat is niet alleen de kosten voor de uitgever qua DTP-uren en licenties. Ook de bestandsgrootte groeit fenomenaal; een FD-nummer is zo 200 Megabyte groot. Een Tablisto publicatie is met 25 Mb wat sneller opgehaald. Dat is het voordeel van het ophalen van de video’s als de gebruiker de content aanklikt. En wat als je meerdere uitgaven maakt, hoor ik u denken. Geen probleem, bij Tablisto heeft straks elke uitgever zijn eigen publicaties op de leesplank liggen. Kortom een aangename ervaring en de demo uitgave van veertig pagina’s PSV Inside-content zit als demo in de Tablisto app voor iedereen te bekijken en te beleven. Vanzelfsprekend is hands-on ervaring het beste en is Tablisto in de App Store te vinden, dan wel via www.tablisto.com
Neerlandse glorie
Het uploaden en bewerken/verrijken en publiceren van pdf's kun je doen via de Push2Tablet online-editor. Ga hiervoor naar http://portal.push2tablet.com/index.html. Je zult je eenmalig moeten registreren. Verspreiding kan daarna plaatsvinden. Hiervoor is wel een getekende distributie-overeenkomst nodig met YellowMinds. Voor titels die gratis zijn en blijven voor iedereen (branded en sponsored magazines, controlled circulation-titels, etc.) volstaat dit. Voor titels waar een vergoeding van de gebruiker gewenst wordt, is Tablisto het volgende aan het ontwikkelen. Men kan in onze volgende versie de titel aanschaffen via de ingebouwde In App Purchase, dan wel via de eigen site van de uitgever van het magazine. Mocht een gebruiker toch besluiten via de In App Purchase aan te schaffen, dan zorgt Tablisto er voor dat je in het geval van een abonnement de gegevens van die gebruiker krijgt. Vanzelfsprekend kun je er natuurlijk ook voor kiezen alleen de In App Purchase te gebruiken, in welk geval Apple de bekende dertig procent commissie toucheert. Feitelijk is dat 26% i.v.m. een btw-verschil met Luxemburg, waar vandaan gefactureerd wordt met 15% btw i.p.v. 19%. Kortom, een fraaie ontwikkeling voor uitgevers die zelf regie willen voeren over hun interactieve magazine en de distributie ervan. Dankzij Nederlandse inventiviteit.
Youtube video's
Real-time buitenspel concept demo
Tablet demo PSV Inside, 3 maanden voor iPad launch
Peter Kentie, Manager Marketing & Media PSV