Twoppy, de mobile tool voor alle sportevenementen en verenigingen

Voor grote evenementen zijn apps vandaag de dag al onmisbaar geworden. Voor kleinere evenementen is het echter een ander verhaal. Lokale sport- , muziek- of feestevenementen hebben een klein budget en de ontwikkeling van een app is daarmee een flinke investering. Voor de kleinere evenementen is er daarom nu Twoppy. Twoppy stelt de organisatie van lokale (sport)evenementen in staat om via een app niet alleen informatie over het evenementen te verspreiden maar ook om bezoekers met elkaar in contact te brengen. Twoppy is 15 februari live gegaan en nog volop in ontwikkeling. Mooie tijd om een aantal scherpen vragen te stellen. Waar komt de naam 'Twoppy' eigenlijk vandaan?

Hoe is het idee ontstaan?
“Het is idee is onstaan uit eigen frustratie. Bij het bezoeken van congressen hadden we vaak vooraf een programma gemaakt en bij aankomst bleek deze helemaal te zijn omgegooid. Voor veel evenementen is het kostenplaatje voor een app te groot. Wij zochten naar een laagdrempelige manier om in één generiek systeem dezelfde behoefte te vervullen, namelijk eventinformatie mobiel beschikbaar stellen en in contact komen met andere bezoekers. ”

Hoe is de ontwikkeling van het platform verlopen?
"Het idee is anderhalf jaar geleden ontstaan, driekwart jaar geleden zijn we full time gaan programmeren. In eerste instantie wilden we ons richten op de iPhone aangezien deze een actieve gebruikersgroep heeft. Hier hebben we veel tijd in gestopt, echter toen we de app indiende bleek Apple de voorwaarde voor apps te hebben veranderd. Met als gevolg dat we helemaal opnieuw konden beginnen. Hierdoor hebben we besloten om voor een mobile webplatform te gaan. Toegankelijk voor iedere telefoon met internet." 

Waar ligt de kracht van Twoppy?
"De kracht van Twoppy ligt bij de toegankelijkheid en simpelheid. Een event is bij Twoppy binnen en uur opgezet. Dit in tegenstelling tot de duurbetaalde apps waar veel tijd en geld in gaat zitten. Neem als voorbeeld de lokale tennisvereniging. Deze heeft binnen het seizoen een aantal toernooien, maak van Twoppy een terugkerend platform dat altijd mobiel bereikbaar is voor ieder lid. Deze kan direct zien aan welke toernooien zijn/haar vrienden meedoen."

Is Twoppy echt helemaal gratis? Hoe ziet jullie verdienmodel eruit?
"Twoppy is gratis te gebruiken. Evenementen zijn ook gratis op te zetten. Voor organisatoren van meerdere evenementen (per jaar) is het echter handig om premium gebruiker te worden. Tegen betaling is het mogelijk om premium features te verkrijgen zoals branding van het dashboard naar de eigen huisstijl, het toevoegen van sponsoren of statistieken over het gebruik van de app te verkrijgen."

Hoe zien jullie de wisselwerking tussen thuis en on-the-road in combinatie met social media?
"Het is nu zaak voor Twoppy om te groeien en om ervaring op te doen, zowel voor gebruikers als voor organisatoren. Twoppy zal een centrale rol moeten gaan innemen voor, tijdens en na het bezoeken van evenementen. Ook in combinatie met sociale media. Hoe meer gebruikers hoe groter de interactiviteit en intensiteit van het gebruik. Zo kan Twoppy optimaal worden gebruikt."

Welke rol is er weggelegd voor Twoppy bij (lokale) sportevenementen met een klein budget?
"Voor lokale sportevenemten of verenigingen kan Twoppy uitstekend fungeren als jaarkalender. Twoppy is in de nabije toekomst te intergreren in websites en via widgets. Zo is Twoppy te bereiken via ieder platform. Niet alleen op eventbasis maar op jaarbasis voor het totale programma."

Is er ruimte voor de organisatie om sponsors een plek te geven? 
"Binnen de applicaties is het voor premium gebruikers mogelijk om een partner knop toe te voegen, dit maakt onderdeel uit van de premium features. Branden van het dashboard naar de eigen huisstijl, toevoegen van een partnerknop, toegang tot de statistiek zijn gezamenlijk of apart mogelijk."

Zien jullie specifieke mogelijkheden voor de sport zoals uitslagen?
“Hier hebben we ideeën over, deze zijn nog niet geïmplementeerd. Momenteel zijn we de functionaliteiten voor generieke evenementen aan het verbeteren en optimaliseren. Wanneer dit proces gereed is gaan we specifieke features voor bijvoorbeeld sport, muziek of cultuur toevoegen. Uitslagen zullen hier een onderdeel van zijn.”

Naar welke mobiele platformen gaat in de toekomst de voorkeur uit?
"Hierover zijn we nog in overleg. Enerzijds zijn de mensen met een iPhone actieve gebruikers en hiermee een belangrijke doelgroep. Anderzijds is Android het afgelopen jaar in Nederland doorgebroken. Gevoelsmatig kies ik voor iPhone maar gebruikers van de Android zullen we nooit passeren."

Hoe zien jullie Twoppy als platform in de toekomst?
"In de toekomst wordt geen evenement meer bezocht zonder Twoppy. Of het nu een muziekconcert of een lokaal toernooi is, zowel pre als post event, Twoppy is het centrale punt. Niet alleen voor informatie maar ook om in contact te komen/blijven met vrienden."

Welke aansprekende organisator maken al gebruik van Twoppy?
"Als launching partners hebben we o.a. Bobbejaanland, Aviodrome en Diergaarde Blijdorp. Hoewel evenementen het hele jaar door worden gehouden zijn we bij een groot aantal segmenten afhankelijk van het seizoen. Naarmate het jaar vordert zullen er evenementen met grote naam en van meerdere segmenten worden toegevoegd."

Tot slot de vraag die niet mocht ontbreken, vanwaar de naam Twoppy?
"In principe is Twoppy een afkorting van ‘The easy Way Of Planning Your event’. Dit is vervolgens versimpeld naar Twoppy. De merknaam was nog vrij en het ligt lekker makkelijk in de mond."

Jasper van Blerk - Co-Founder of Twoppy - @JaspervanBlerk

Als afsluiter krijgen alle bezoekers van Sport28 korting! Via de onderstaande Coupon Code krijgen organisatoren t/m 1 april 50% korting op de branding van het dashboard.
Coupon Code: sp1150


Voor meer informatie
Twoppy.com