Bereik via sportclubs de lokale omgeving met SupporterAds

Vincent Leenders (blogger op Sport28) is de kersverse directeur van SupporterAds. Een platform voor lokale ondernemers die online zichtbaarheid biedt bij lokale omgeving. Denk hierbij aan de winkelier die de komende week extra korting geeft, of een restaurant dat een avond met live muziek organiseert. Daar zijn voor de lokale ondernemers via het internet nauwelijks mogelijkheden voor. Sportclubs bieden hier de uitkomst. Toch bieden lokale initiatieven ook lokale problemen. Denk aan (lokaal) concurrentiebeding en hoe garandeer je bereik met de ietwat armoedige website van de sportclub?Hoog tijd voor wat scherpe vragen. 

Hoe is het idee voor SupporterAds ontstaan?
Het idee voor SupporterAds is ontstaan door je te verplaatsen in de lokale ondernemer die internet wil inzetten om klanten te werven. Voor deze groep adverteerders zijn er eigenlijk nog steeds niet echt veel mogelijkheden. Je hebt uiteraard Google Adwords, maar dat blijkt voor veel lokale ondernemers een brug te ver en daardoor te complex. Een alternatieve mogelijkheid is om in een mailing van Groupon of een andere kortingsite ruimte te benutten met een digitale kortingsbon, maar dan blijft de exposure vaak beperkt tot 1 dag. Daarnaast zijn er de lokale nieuwssites waar je banner(s) kunt plaatsen, maar ook dat is voor veel lokale adverteerders te omslachtig en toch ook vaak vrij prijzig: banner maken, campagne inkopen etc.. Een ondernemer wil eenvoud en ook gevoel hebben wie hij bereikt met zijn marketinginspanning. Hij wil geen banners maken, maar gewoon direct je actietekst invoeren, linken naar de eigen site en deze uitingen plaatsen op sites die voornamelijk lokale bezoekers hebben. Welke sites hebben alleen maar lokale bezoekers? De sites van sportverenigingen, dat is de gedachte achter SupporterAds. Wanneer je deze sites koppelt aan een platform waar de lokale ondernemer eenvoudig een eigen tekstadvertentie kan maken en kan kiezen op welke sites van lokale sportclubs deze getoond moet worden, dan heb je een sterk lokaal online communicatieplatform.

Hoe wil je SupporterAds gaan uitrollen?
Zijn er samenwerkingspartners voor? SupporterAds wordt in eerste instantie uitgerold via beheerders die exclusief een gemeente kunnen claimen in ruil voor een percentage van de omzet die via SupporterAds in de gemeente van die beheerder wordt gerealiseerd. Je kunt dat enigszins vergelijken met de rol van de beheerders bij startpagina.nl. De werkzaamheden van de lokale SupporterAds beheerder is behoorlijk afgebakend: benaderen van sportclubs in zijn/haar gemeente. Soms betekent dat in de avonduren bij een club langs gaan, een andere keer volstaat wellicht een e-mailwisseling. Sportclubs kunnen zich gratis bij SupporterAds aansluiten en dat kan binnen een werkdag geregeld zijn. Beheerders zijn bij voorkeur mensen die zelf lid van een sportclub zijn en het leuk vinden om clubs te benaderen. SupporterAds voorziet beheerders van training en materialen. Beheerder worden kost niets en kan naast een baan of studie gedaan worden. Gezien het exclusieve karakter (1 beheerder op 1 gemeente) wordt er wel kritisch gekeken naar aanmeldingen.  

Welke verwachtingen hebben jullie voor het komende jaar, komende jaren?
SupporterAds is geschikt voor iedere sportclub. In Nederland zijn er tienduizenden sportclubs. We gaan voor een zo groot mogelijk volume, het is nu nog te vroeg om aantallen te noemen. Wanneer je kijkt naar de simpele wijze waarop een club zich kan aansluiten, geen kosten en verder eigenlijk ook geen omkijken naar het onderhoud van het platform, dan gaan we voor een substantieel deel van alle Nederlandse sportverenigingen. 

Tot wie richt SupporterAds/ de lokale ondernemer zich binnen de club?
Met SupporterAds geven wij de lokale ondernemer een tool in handen, waarmee hij zich in principe richt op alle leden van de club. Een club kan er ook voor kiezen om een advertentieblok op een indexpagina te plaatsen van bv. de junioren in een club. De advertentietekst op die pagina kan dan specifiek op die doelgroep zijn gericht. De ondernemer kan binnen gemeentes aangeven p welke sites zijn advertentie moet worden getoond.

Hoe zien jullie concurrentiebeding op de lokale markt?
Lokale belangen zijn regelmatig onzichtbaar. Iedere club kan aangeven welke adverteerders niet mogen worden toegelaten. SupporterAds keurt iedere tekstadvertentie voordat deze wordt geplaatst.

Hoe willen jullie het bereik en de visuele zichtbaarheid garanderen met de ietwat armoedige websites van sportclubs?
Een site die niet flitsend is vormgegeven hoeft niet te betekenen dat de doelgroep niet interessant is. Een badminton vereniging van 200 leden met een ouderwetse site kan ook interessant zijn voor een lokale ondernemer om een actie te communiceren. Wanneer een ondernemer via SupporterAds een advertentie plaatst, wordt er meteen via het systeem een schatting gedaan van het aantal vertoningen op basis van historische metingen met uiteraard de prijs erbij. De advertentieblokken van SupporterAds hebben altijd een vaste prijs, bij voorbeeld 50 euro voor 1 week. Een ondernemer heeft dus een heel goed beeld van wat hij kan verwachten en waarvoor hij betaalt. Hij kan bovendien online het aantal advertentievertoningen en kliks op de geplaatste advertentie volgen.

Belangstellende sportclubs of potentiële beheerders kunnen voor meer informatie contact opnemen met Rob Nijssen, oprichter SupporterAds of Vincent Leenders, directeur SupporterAds via info@supporterads.nl