Een half jaar geleden beschreef ik de Sports Fan Graph. Destijds domineerde de NBA en de NFL de lijst. Ondertussen hebben Europese voetbalclubs een geweldige opmars gemaakt en bezitten de posities één, twee én drie. Illustratief voor dit geheel is de mijlpaal van 11 miljoen fans op de Facebook voor Manchester United. Een spectaculaire groei van 500.000 fans per maand (!). Volgens FanGager.com zelfs de grootste fanbase op Facebook van de wereld. Wat is succesfactor achter dit verhaal?
De succesfactor voor deze enorme groei ligt bij het aantal actieve fans . Hiervan heeft Manchester United er 2,6% tegenover 1,6% en 1,4% voor Real Madrid en FC Barcelona. Actieve fans praten op en naast de Fanpage over de Fanpage. Cruciaal voor het creëren van actieve fans is fan engagment. Zo plaatsen 10 miljoen Manchester United fans ruim 360.000 comments, waar FC Barcelona en Real Madrid slechts rond de 100.000 comments ontvangen. Ook het aantal likes ligt bij Manchester United vele malen hoger. 1,9 miljoen tegenover 630.000 (Real Madrid) en 900.000 (Barcelona). Exclusieve acties, actieve deelname aan de discussies en monitoring van de fanpage zijn onmisbaar. Fanpages zijn niet voor erbij, wil je het maximale bereiken wees dan bereid hier passie en tijd in te steken.
"The fan growth and engagement with our page demonstrates the passion and depth of support the club enjoys around the world. We’re constantly reviewing the publishing strategy to keep the content fresh and compelling.”