Dat het web allang geen eenrichtingsverkeer meer is behoeft geen verdere uitleg. Het (mobiele) web in al zijn breedte is persoonlijk, bindend en sociaal. Een prima gegeven juist voor de sport waar deze kenmerken de basis vormen. Ook in 2011 experimenteren bedrijven met deze drie kenmerken om liefhebbers van sport via het internet persoonlijk aan te spreken, te binden en met elkaar in contact te brengen. Om dit te gegeven te ondersteunen heb ik een drietal experimenten binnen de sport gekozen om deze ontwikkeling te illustreren.
Sociaal
Om te starten met een ware gamechanger. De MLB experimenteert met de live streaming van wedstrijden op Facebook. Voor $24,99 per maand biedt MLB.tv elke dag, gedurende de ‘one spring training’ één wedstrijd aan via Facebook. Wanneer dit experiment een succes blijkt te zijn liggen de mogelijkheden voor het reguliere seizoen open. Niet langer sport en social media, maar sport óp social media. Socialer kan bijna niet.
Bindend
Dan het inchecken. In 2010 al dergelijke (sportgerelateerde) initiatieven groot zien worden rondom dit fenomeen. Fanvibe is hier een goed voorbeeld van. Nu zien ook de andere (allround) bedrijven de bindende factor van het inchecken. Zo biedt TV Guide de mogelijkheid om in te checken op een sportwedstrijd via de ‘i’ll watch’ button. Een goed initiatief aangezien samen kijken nog altijd leuker is dan alleen. Maar een kritisch noot zal toch moeten worden gegeven. Juist nu het inchecken wordt opgepikt door dergelijke allround bedrijven vraag ik mij af of we het centraliseren (binden) niet aan het decentraliseren zijn. Door overal de mogelijkheid te bieden in te checken verliest het fenomeen kracht, niemand weet op den duur meer waar de grote massa zich bevindt. Met als gevolg dat overal eilandjes ontstaan met mensen ingecheckt op meerdere plaatsen. Des ondanks is het binden van mensen via het internet goed voor de sportbeleving.
Persoonlijk
Tot slot het persoonlijke aspect. Misschien wel de eerste ontwikkeling sinds de overgang van web 1.0 naar web 2.0. De mogelijkheid om profielen aan te maken, te costumizen, de webpagina voelden alsof deze door jou was gecreëerd. Nu spreekt het web jou ook persoonlijk aan. Sofanatics broeit met zijn chat service op het persoonlijke, sociale en bindende aspect. Kenmerkend voor het persoonlijke aspect is dat er wordt gevraagd aan welke kant je staat. Aan het begin van de wedstrijd maar ook tijdens de rust. Na de keuze wordt jij als bezoeker aan de kant van het gekozen team geplaatst. Het voelt aan alsof het internet voor jouw een plekje creëert.
“Experimenteren is het expertiment eren.”
Het is mooi om te zien hoe bedrijven experimenteren om de sportbeleving te verbeteren. Dergelijke initiatieven zijn inspirerend voor anderen en fungeren als pilaren waar bedrijven op voortbouwen. Daarom wil ik afsluiten met de uitspraak: “Experimenteren is het expertiment eren.”