De aangeboren magie tussen social media en sport blijft prachtig om terug te zien in de praktijk. Fans volgen hun favoriete competities,teams en spelers. En voor de competities, teams en spelers is het een mooie manier om direct met de fan te communiceren en zo een band op te bouwen. Van topsport tot breedtesport, van jong tot oud, individueel en in teamverband iedereen heeft zijn eigen unique connecting point. Eigenlijk is de opzet heel simpel, met jouw competitie, club, team of speler ben je een uniek fenomeen. Communiceer met social media vanuit deze unique connecting points. Dit gegeven komt goed terug bij de SF Giants en hun twitteracount.
Amerikaanse show
Natuurlijk is de onderstaande video een prachtig staaltje Amerikaanse show, maar in de essentie klopt het gebruik van social media bij de @SFGiants helemaal. Bij SFGiants onderscheiden ze zich door de fans via Twitter echt het gevoel te geven dat ze erbij horen.
Binding tijdens en buiten de wedstrijden
Tijdens de wedstrijden is het de gedeelde ervaring die fans met elkaar bindt. Zo kunnen fans met elkaar in contact komen, zien wat andere fans vinden en de mening van het team pijlen. Het is wel aan de clubs/teams om dit zelf te faciliteren en te communiceren. Dit wordt vaak vergeten. Het bedenken van een #hashtag is daar een simpel maar goed voorbeeld van. Centraliseer je fans op twitter zodat je weet waar je moet connecten.
Buiten de wedstrijden is deze gedeelde ervaring er niet. Juist dan is het belangrijk om de fans verbonden met de club en het team te houden. Frequente updates met nieuws en datums van aankomende evenementen. Buiten het seizoen is volgens Bryan Srabian, Head of Social Media van de SF Giants, de grootste slag te maken.
Mooi is de quote die de magie tussen social media en sportteams in twee zinnen samenvat. Vanuit de club (of het team) en vanuit de fans. Het is een aangeboren wisselwerking.
" but more importantly, forget the marketing for a second. I believe Twitter has allowed fans and teams to communicate like never before and it goes deeper than marketing, it’s a true relationship. Fans can voice their opinion on a number of factors and teams can communicate to broad specter of fans/followers or individually in real time."
Nederlanders en social media
Het grote verschil tussen Amerikaanse en Nederlandse sportliefhebbers ligt naar mijn mening bij de acceptatie van social media binnen competities/clubs en teams als volledig media kanaal en bij de fans/supporters dat de mogelijkheden er zijn om dichtbij clubs en teams te komen. Zoals terug te zien is in de video is de exposure voor de twitteraccount van de SF Giants enorm, zelfs tot in het stadion via billboards (!). Breng de awareness voor social media (en dan met name Twitter) omhoog, alleen zo kan je een succesvol account creëren.
Tot slot
Om af te sluiten, waarom kan dit niet in Nederland? De Eredivisie stelt internationaal niet veel voor, maar toch zitten de stadions ieder weekend goed gevuld. De ontknoping komt er aan, de spanning loopt. Het is zo'n fase van de competitie waarin we alle ins en outs willen weten. Juist nu is de roep om social media, om teams, spelers en fans met elkaar te connecten, het grootst! Nederlanders zijn van nature voetbalfan, juist op een populair kanaal als Twitter zou je dit terug moeten zien. Het wordt tijd dat competities, clubs, team (én!) fans social media echt omarmen. Het biedt zoveel toegevoegde waarde.