Hockey.nl, winnaar van de Sport App Award: Sportnieuws

Winnaar van de eerste Sport App Awards van Nederland, slechts weinigen kunnen het zeggen. Met de verkiezing willen initiatiefnemers Sport28, 2Basics en Arko Sport Media de Nederlandse sportmarkt stimuleren en aanmoedigen meer gebruik te maken van nieuwe media in sportmarketingstrategieën en sportmarketingconcepten. De eerste stap is gezet. Als inspiratie geven de bedenkers/ontwerpers in een interview inzicht in de ontwikkeling van de app. Vandaag deel twee met Hockey.nl, winnaar in de categorie 'Sportnieuws'.

Hoe is het idee ontstaan om Hockey.nl te ontwikkelen?
Wij maken sinds de zomer van 2008 in opdracht van de KNHB een maandblad en een website onder de titel hockey.nl. Toen de behoefte ontstond om dit multimediale merk uit te breiden was een logische stap was de ontwikkeling en lancering van de huidige hockey.nl standenmotor applicatie.

Welke doelstellingen zijn er vooraf gesteld? 
Doelstelling was om top- en breedtesport te koppelen in één applicatie voor alle smartphones. We hebben naast de iPhone standenmotor applicatie namelijk ook nog een mobiele site. En deze zomer komen we met een Android-app.

Hoe is het proces ontwikkelingen en doorontwikkelingen verlopen?
Voor de huidige applicatie hadden we een minder succesvolle ervaring met mobiele apps. Op datzelfde moment had mobielontwikkelaar Roeland Weve als hockeyliefhebber uit eigen naam een standenmotorapplicatie uitgegeven. Als vervolgstap hebben we deze twee applicaties geïntegreerd tot de huidige app, die geschikt is voor alle hockeyers. De credits gaan dan ook zeker naar de huidige bouwer Roeland Weve, mede door zijn betrokkenheid en kennis is het een complete app geworden.

Hoe is de samenwerking met de partners verlopen?
De applicatie is in samenwerking met de KNHB uitgegeven en elke fase, van concept tot realisatie, is uitvoerig besproken. Door onze samenwerking zijn we direct in staat geweest om alle leden en clubs te informeren over deze applicatie.

In welk behoefte voorziet de app?
De kracht van de applicatie is dat de inhoud voor elke hockeyer interessant is. We koppelen de hoge nieuwsdichtheid van onze website aan de succesvolle KNHB-standenmotor, waaraan inmiddels ook de bedrijfs- en zaalcompetitie zijn toegevoegd.

Welke resultaten heeft Hockey.nl tot nu toe behaald?
De app is bijna 30.000 keer gedownload maar deze relatief kleine groep gebruikers genereert bijna net zo veel pageviews als de homepage van onze website. Een bijzondere ontwikkeling, die het succes van de applicatie alleen maar onderstreept.

Welke grappige verhalen/missers zijn jullie tot vandaag de dag bijgebleven?
Een leuk bijkomend effect van de applicatie is dat clubs en gebruikers ons direct mailen wanneer er informatie aangepast moet worden in de app. Het toont de betrokkenheid aan van de gebruikers.

Rogier van 't Hek - Hockey.nl 

Volgende week donderdag en vrijdag meer interviews met Boy Sleddering van RaboSport OS2010 en Arjan Duijndam van Amstel Teamlink.