Sportmarketeer van het Jaar 2010

Het is de meest felbegeerde prijs voor professionals uit de sportwereld, “Sportmarketeer van het Jaar”. Jaarlijks wordt de titel toegekend aan de persoon die zich heeft onderscheiden op het vlak van de gerealiseerde klantwaarde, de effectiviteit en originaliteit van de gekozen communicatieaanpak, de uitstraling en voorbeeldwerking van de sportmarketeer of de mate van innovatie en de zichtbaar geleverde bijdrage aan de professionalisering van het vak! “Een kroon op de prestaties uit het verleden en een enorme motivatie voor de toekomst,” aldus de winnaar van de vorige editie Bob van Oosterhout (Tripledouble). Vanaf vandaag is het mogelijk om kandidaten aan te melden via Sportmarketeer van het Jaar 2010. Voor meer informatie verwijzen we u graag naar het volledige artikel.

Procedure
Sport28.nl is het platform van de verkiezing ‘Sportmarketeer van het Jaar 2010’. Zowel de aanmeldingen als de stemmingsronde vinden plaats via dit platform. Kandidaten kunnen voor 14 juli a.s. inclusief onderbouwing worden aangemeld via het beschikbare formulier. Na de nominatieronde selecteert de organisatie maximaal acht kandidaten. Vanaf 15 juli kan er via social media Twitter, Facebook en LinkedIn op de geselecteerde kandidaten worden gestemd. .

Stemmen op kandidaten
Het publiek stemt en deze stemming is medebeslissend, ook voor de jury. De juryleden zullen de genomineerden aan de hand van de volgende criteria beoordelen.

  • Klantwaarde die gerealiseerd is
  • De gekozen sportmarketing- en of sportmarketingcommunicatieaanpak
  • De Effectiviteit van de marketing- en of marketingcommunicatieaanpak
  • De uitstraling en voorbeeldwerking van de sportmarketeer (c.q. de sportmarketingorganisatie)
  • De mate van orginaliteit van een sportmarketing- of sportmarketingcommunicatieaanpak
  • De mate van innovatie
  • De bijdrage aan de maatschappelijke ontwikkeling van het sportmarketing- of sportmarketincommunicatieproject

Jury
Uiteindelijk zal de jury zich buigen over de kandidaten en bepalen wie zich “Sportmarketeer van het jaar 2010” mag noemen. De jury kent een unieke samenstelling met:
 
Gerard Dielessen
Gerard Dielessen is sinds 2010 algemeen directeur van NOC*NSF. In deze functie is hij voorzitter van het managementteam en bovendien Secretary General van NOC*NSF als Nationaal Olympisch Comité. Dielessen begon zijn journalistieke loopbaan bij het Utrechts Nieuwsblad. Na diverse (hoofd)redactionele functies bij de schrijvende pers heeft hij via de NPS de overstap naar de NOS gemaakt. Hij was onder andere hoofdredacteur van NOVA en Studio Sport. . Sinds december 2010 is Gerard blogger voor Sport28 en schreef over de mislukte poging om het WK binnen te halen en de lering daarbij voor het Olympisch Plan.

Peter Kentie
Peter Kentie is manager marketing & media bij PSV. Hij is opgeleid als vormgever en marketeer en is bij PSV verantwoordelijk voor de crossmediale exploitatie van het merk en de content van PSV. Hij is in staat om nieuwe mediaontwikkelingen op innovatieve wijze in te passen in het marketingbeleid van het voetbalbedrijf PSV. De specialismen van Kentie zijn media-innovatie en community building. Peter Kentie is door CSN Award gekozen tot ‘Best Social Marketeer 2009’ en won de verkiezing van ‘Sportmarketeer van het Jaar 2008 2008’. Ook Peter Kentie is blogger op Sport28.

Clemence Ross (o.v.b.)
Clémence Ross is sinds 2007 CEO van de NISB, het Nederlandse instituut voor Sport en Bewegen. In deze functie werkt ze nauw samen met de overheid en sportorganisaties bij de opstart en ondersteuning van sportprojecten. Van 2002 t/m 2007 was Clémence Ross Staatsectretaris met in haar portefeuille Sport. Hedendaags is ze naast haar functie bij de NISB president van de foundation ‘Eredivisie Vrouwenvoetbal’ en zit ze in de raad van het bestuur van de Nederlandse Paardensportfederatie.

Ben van der Burg
Ben van der Burg is Commercieel Directeur bij Triple-IT, bureau gespecialiseerd in mobiele innovaties. Van 1986 t/m 1991 was Ben van der Burg actief als langebaan-schaatser. Vanaf 2000 werkte hij voor Vodafone onder meer als Content Manager Vodafone Live!, Senior Manager Multi Media Department bij Vodafone K.K en tot slot bij het online advertentiebureau WebAds. Naast Triple IT is Ben van der Burg betrokken bij start-ups als SlideJockey en Rupedo.

Gijsbregt Brouwer (Adviseur)
Gijsbregt Brouwer is oprichter van Brightguys, een innovatief bedrijf op het gebied van sport en nieuwe media. Gijsbregt ontving in 2010 de Award voor Mediaman van het Jaar voor zijn werkzaamheden in de online sportwereld.

Frans Oosterwijk (Adviseur)
Frans Oosterwijk is hoofdredacteur bij Sport & Strategie, vakblad voor beleidsbepalers in de sport. Tevens is Frans Oosterwijk CEO en mede-oprichter van Het Sportbureau, communicatie, strategie en journalistieke diensten in de breedte van de sport. Van 2000 t/m 2009 is hij redacteur geweest bij onder andere Coachen en Johan. Een echte journalist in hart en nieren.

Sportmarketeers van het Jaar …
2009 – Bob van Oosterhout
2008 – Peter Kentie
2007 – Frank Weijers
2006 – Michel van Troost

Partners
Sportmarketeer van het Jaar 2010 wordt georganiseerd door de onderstaande partijen:


BVVS - Businessclub Vrienden Van Speco

De Businessclub Vrienden Van SPECO (BVVS) is het afgestudeerdennetwerk van de opleiding SPECO. De BVVS biedt een platform aan haar leden voor uitwisseling van ervaring en kennis uit het werk en voor business-to-business-contacten. Daarnaast draagt zij bij aan een professionele beroepsontwikkeling en aan een regelmatige uitwisseling van knowhow tussen opleiding en markt. De BVVS is met meer dan 800 (betalende) leden een van de grootste alumniverenigingen in het hoger beroepsonderwijs in Nederland. Het netwerk van de BVVS en dat van haar leden strekt zich uit tot alle geledingen van de sportwereld in Nederland. Sponsoren van de BVVS zijn het werving- en selectiebureau Doxa (www.doxa.nl) en het online sportmarketingbureau PauwRPlay (www.pauwrplay.nl).


Arko Sports Media
Arko Sports Media B.V. is een zelfstandige kwaliteitsuitgeverij van vakinformatie op het gebied van sport. De producten en diensten variëren van losbladige uitgaven, boeken en vakbladen tot websites, bijeenkomsten en studiereizen. Arko Sports Media profileert zich op de markten Bestuur & Management, Accommodatie & Beheer, Gezondheid & Beweging, Coaching & Officials, Topsport & Talentontwikkeling, Recreatie & Vrije Tijd en Biografieën & Human Interest.

De organiserende partijen doen dit in nauwe samenwerking met:


NOC*NSF

Het Nederlands Olympisch Comité Nederlandse Sport Federatie (NOC*NSF) is de sportkoepel van de georganiseerde sport in Nederland. De 90 aangesloten landelijke sportorganisaties vertegenwoordigen samen circa 27.000 verenigingen. Die verenigingen vertegenwoordigen in totaal 4,8 miljoen leden.


SPECO en Johan Cruyff University

De opleiding SPECO Sportmarketing en -Management is een HEAO-CE-opleiding die commercieel-economische kennis combineert met inzicht in de wereld van sport en actieve vrijetijdsbesteding. Sportmarketing is daarbij een kerndiscipline. Daarnaast is er de opleiding SPECO Sport & Media, die zich richt op sport en media. SPECO Sportmarketing en -management en SPECO Sport & Media zijn opleidingen van Fontys Economische Hogeschool Tilburg (FEHT). Ook de Johan Cruyff University maakt sinds 1 september 2009 deel uit van deze hogeschool. De University biedt een CE-opleiding sportmarketing aan voor topsporters.


Sport & Strategie

Sport & Strategie is het journalistieke sportvakblad voor executives in de sport, bij de overheid, in het bedrijfsleven en de media. Het blad, dat tien keer per jaar verschijnt, wordt uitgegeven door Arko Sports Media (ASM). Sinds 2003 vervult ASM een pioniersfunctie in de markt van Nederlandstalige publicaties over sportmanagement, -economie en -marketing. Als specialist op het gebied van informatievoorziening in de Europese sportmarkt plaveit Arko Sports Media de weg naar een professionele en winstgevende toekomst in de sport. ASM stelt zich ten doel om de sportmarkt van zo veel mogelijk vakkennis te voorzien, zowel schriftelijk, mondeling als digitaal, en ondersteunt sportprofessionals daarmee bij de uitvoering van hun dagelijkse werkzaamheden. 


Bob van Oosterhout ontvangt de prijs Sportmarketeer van het Jaar 2009 uit de hand van Peter Kentie, winnaar van de prijs in 2008