Nog geen twee weken terug krioelde het in het onlangs gerenoveerde Ahoy van honderden tafeltennissers van over de hele wereld. Het zal u niet verbazen dat de meeste van hen een Aziatisch uiterlijk hadden. Een week lang waren velen met mij getuigen van een ongelooflijk sportspektakel. Het WK Tafeltennis vond immers plaats in Rotterdam en dat hebben we geweten. Een evenement met uitstraling. Maar liefst 32.000 uitzinnige bezoekers, waarvan velen ook internationaal. En dat laatste zien we dan ook direct terug in het aantal hotelovernachtingen die week: 15.000 stuks in totaal. Tellen we daar ook nog eens de 3000 geaccrediteerden bij op dan komen we op een totaal van 35.000. Kortom: een evenement dat we als Rotterdam Topsport graag toevoegen aan onze rij succesvolle topsportevenementen. Want naast de Grand Depart van de Tour de France is het WK Judo en het WK Turnen het derde Wereldkampioenschap in drie opeenvolgende jaren.
WK Tafeltennis
Terug naar het WK Tafeltennis. Het grootste ooit in de geschiedenis van deze sport. Met meer dan 800 deelnemers uit 140 landen, had Ahoy de absolute wereldtop in huis. Dat het toernooi op dit vlak een succes zou worden, was dan ook al snel bekend. De organisatie stond echter voor grotere uitdagingen: het imago van de tafeltennissport naar een hoger plan tillen. Want, zo weet ook ik inmiddels, het is wel degelijk meer dan een potje ping pong of een rondje om de tafel. Maar hoe verpak je deze boodschap aan een grotere doelgroep dan de tafeltennisliefhebber? Een vraag waar de organisatie wel raad mee wist. De campagne ‘Join the table’ was een feit en het centrale thema participatie een logisch gevolg. Een thema wat voor vele doelgroepen inpasbaar bleek. Van de opgezette bedrijvencompetities tot de meer dan 100 side events. Van talrijke clinics, tot de verschillende themadagen en het zeer uitgebreide funpark. Iedere ruimte in Ahoy was in gebruik en het evenement was veel meer dan ‘alleen’ een Wereldkampioenschap. Zo vond gelijktijdig bijvoorbeeld ook het Dutch Open Tafeltennis plaats voor mensen met een beperking.
Mobile & Social
Dat de organisatie er daarnaast één was die met zijn tijd is meegegaan bleek wel uit de manier waarop met sociale media werd omgegaan. Niet alleen twitterde Metro, Nu.nl en de NOS veelvuldig over de ontwikkelingen in Ahoy, ook de organisatie zelf zorgde voor een groot aantal tweets. Daarnaast werd een speciale applicatie ontwikkeld voor smartphones. Deelnemers en bezoekers konden op deze manier live scores, programma’s en standen inzien. Een nieuwe en succesvol gebleken manier om deelnemers en betrokkenen te infomeren. Zullen we dit bij meer topsportevenementen op deze wijze terug gaan zien?
Basis voor volgend succes
De gekozen richting van de organisatie bleek sowieso een juiste. Nooit eerder in de geschiedenis van het Nederlandse tafeltennis kreeg de sport zoveel media aandacht als tijdens het afgelopen WK. Naar schatting zaten alleen al 500 miljoen mensen (!) tijdens het evenement aan de buis gekluisterd. Zelfs in de hoogtijdagen van Bettine Vriesekoop, toen het internet nog niet was uitgevonden, moest de NTTB het met minder media aandacht doen. Het is te hopen dat de publiciteit, die in bijna alle gevallen een positieve teneur had, ook tot de zo gewenste populariteit van de sport leidt. Aan de aanpak en de inzet heeft het zeker niet gelegen, dus wij hebben goede hoop.
Marlies van der Kolk