#Copa11 is chaos met een visie

De Copa Amsterdam 2011 in het Olympisch Stadion was niet alleen een voetbaltoernooi, maar ook een social-mediaevent. Vanuit de hele wereld logden de liefhebbers namelijk in om de laatste ontwikkelingen te volgen en te becommentariëren. Dit succes kwam niet zomaar uit de lucht vallen, want er was een grondige voorbereiding aan vooraf gegaan. Nu de stofwolken langzaam aan verdwijnen is het tijd voor een blik op de resultaten.

"Beter dan we hadden durven hopen."
Al voor de aftrap was duidelijk dat de Copa Amsterdam het grootste social-mediaevent zou worden, dat het Olympisch Stadion in zijn bestaan had meegemaakt. De voorbereidingen waren dan ook grondig, maar dan nog is het afwachten wat de resultaten zijn van al die inzet. Bart van Essen van Soccer ID was degene, die hiervoor de verantwoordelijkheid droeg. Aan het eind van het lange voetbalweekend keek hij daarom hoopvol naar de eindcijfers. Die waren overdonderend: “De verwachtingen waren vooraf al goed, maar de resultaten van afgelopen weekend zijn nog beter dan we hadden durven hopen.”


Social-Media resultaten
Zo bleek dat vanuit 110 verschillende landen het laatste nieuws van de Copa werd binnengehaald! De livestream bijvoorbeeld trok tussen de 20.000 en 25.000 unieke bezoekers. Naast Nederlandse kijkers waren er ook veel volgers vanuit Brazilië. De finale zondagmiddag trok ruim 3.500 kijkers. Toen Johan Cruijff onverwacht in het stadion arriveerde vlak voor aanvang van die wedstrijd kwam er nog een groot aantal volgers bij. Op zaterdag stond #copa11 zelfs een paar uur lang op de derde plaats van meestbesproken onderwerpen in Nederland! Alleen #Achlum (het bezoek van Bill Clinton aan Nederland) en #barman (de Champions League-finale tussen Barcelona en Manchester United) waren toen populairder. "Niet slecht voor een jeugdvoetbaltoernooi," constateert Van Essen droog. Ook via Twitter en Youtube was er een groot bereik. Uit onderzoek van Tweetreach.com blijkt dat maar liefst 1,2 miljoen mensen de hashtag #copa11 in hun timeline hebben gezien. Dat wil zeggen dat bij dit enorme aantal mensen iemand uit hun netwerk bezig was een berichtje rond te sturen over de Copa Amsterdam. En ook YouTube was populair onder de volgers van de Copa. Dit speciale kanaal was op zaterdag het best bekeken in Nederland. Alle filmpjes bij elkaar opgeteld werden – tot nu toe – bijna 100.000 keer aangeklikt.

Al die verschillende platformen vragen ieder een verschillende aanpak. Dat gaat verder dan wat vrienden vragen of ze een tweet of filmpje willen maken als ze daar even zin in hebben. Het vraagt om een visie, een voorbereiding en een duidelijke aanpak met een goede taakverdeling. En dat is heel anders dan, zoals sommige andere medewerkers bij Soccer ID aanvankelijk nog dachten, dan wat berichtjes op internet zetten in de hoop dat een paar vrienden de moeite nemen om die te lezen – laat staan te verspreiden. Zoals Van Essen zegt: “De sociale media zijn een grote meerwaarde voor het evenement geweest. Een goede voorbereiding daarvoor is dan wel essentieel. Zo’n evenement kan je niet laten volgen door een paar personen, maar door verschillende teams. Er moet een goed draaiboek liggen en er moet duidelijkheid zijn wat je wil.” 

Samenwerking
Maar het gaat nog verder, blijkt na evaluatie van #Copa11. Al die verschillende platforms moeten niet naast elkaar opereren, maar elkaar versterken. Een goed voorbeeld hiervan was een chatsessie van Fred Grim, die vooraf uitbundig werd aangekondigd via Twitter. Toen de voormalige Ajax-doelman daadwerkelijk achter het toetsenbord zat, werd dit enkele minuten via de livestream uitgezonden. Het zorgde ervoor dat zo’n 2.000 mensen dit hebben gevolgd. En daar bleef het niet bij, want daarna werd het filmpje over Grim op YouTube weer meer dan 1.100 keer bekeken.  Juist hier kijkt Van Essen tevreden op terug, want de strakke schema’s en grondige voorbereidingen zorgden zo voor een mooi resultaat. Zolang iedereen maar op zijn eigen manier een bijdrage kon leveren, aldus Van Essen: “Een interviewer moet net zoveel invloed hebben als een editor of iemand anders uit de groep. Iedereen moet met elkaar gezamenlijk werken aan zo’n project.” Het was overigens nog vaak genoeg chaos in de social-mediaroom, maar dat hinderde niet. Zolang het maar werkt en de volgers het leuk vinden.

Met al die ervaringen van dit jaar kan het bijna niet anders dan dat de Copa Amsterdam 2012 nog groter wordt – zowel op het veld als online. In de tussenliggende maanden kan de organisatie van de Copa Amsterdam hun foto’s wellicht op orde brengen. Afgelopen weekend hebben ze er namelijk maar liefst 15.000 gemaakt… Chaos, dus.

Foto's: Copa-Amsterdam