Elke topsporter een Social Media Legend

Over het nut van social media bij teams en clubs is inmiddels uitvoerig gesproken, de sporter zelf is echter nog redelijk onderbelicht gebleven. Wat moeten topsporters met social media? Waar anders dan in Amerika hebben we de voorbeelden voor het uitkiezen. Russell Martin, eerste jaars Yankee en tweemaal All-Star bij de MLB, lanceerde recentelijk zijn aanwezigheid op Social Media met profielen op Facebook en Twitter. Twee logische pijlers kenmerken zijn profielen, wees authentiek en houd het simpel. Binnen 10-stappen wordt elke topsporter een Social Media Legend.

Strategie
Belangrijk is het besef dat Social Media niet gezien moet worden als een populaire trend maar als een manier om personal branding effectief toe te passen. Met dit gegeven in het achterhoofd hebben Martin Russell en zijn manager Matt Colleran advies gevraagd bij de MCA. Dit resulteerde in de twee pijlers; wees authentiek en houd het simpel. Twee waardes die op zich weinig zeggen of weinig lijken toe te voegen maar welke wel direct de kern van het succes raken. Daarover later meer, eerst de schets van de profielen.

Russel55
De allerbelangrijkste waarde naast authenticiteit en simpelheid is consistentie. Zo ook bij Martin Russell, of beter gezegd ‘RussellMartin55’. Door consistent te zijn met de profielnamen op Social Media. Voorkom een warrige indruk door verschillende profielnamen te hanteren. Zo ben je niet alleen makkelijk te vinden maar creëer je ook een professionele personal brand.

E

Twitter
Twitter biedt de mogelijkheid om direct en actueel te communiceren met fans. Het inhuren van een PR-bureau zou de belangrijke waarde (wees authentiek) direct beschadigen. De acceptatie om Twitter zelf te gebruiken moet er dus zijn. Ten tweede is het  creëren van betrokkenheid met de fans erg belangrijk. Hierbij moet dieper gedacht worden dan enkel dagelijkse tweets (liefst met foto’s) maar ook Vraag-en-Antwoord sessies, het gebruik van polls of zelfs Tweet-ups om de fans te activeren.

Facebook
Effectieve aanwezigheid op Social Media kan niet meer zonder Facebook. Belangrijk hierbij is een professioneel ogende Fanpage. Niemand zit immers te wachten op een simpele Fanpage met gebrekkige looks en zonder actuele informatie. Inhoudelijk heeft de Fanpage van Russell55 een aantrekkelijke welkomspagina, een mooi vormgegeven biografie, een speciale sectie voor zijn ‘One Drop Foundation’, Livestream van zijn Twitter en Youtube video’s. Zo versterken de verschillende Social Media elkaar.

Resultaat
Het resultaat is binnen twee maanden een totaal 25000 volgers op Twitter en 3500 fans op Facebook. Het laat zien dat een vooraf uitgedachte strategie onmisbaar is bij elke aanwezigheid van topsporters op Social Media. Het onderstaande 10-stappenplan maakt van iedere topsporter een Social-Media Legend.

- Stel vooraf een plan op
- Zorg voor een professionele presence
- Wees consistent met domeinnamen
- Wees authentiek
- Wees creatief
- Wees actief
- Doe het zelf!
- Houd het simpel
- Gebruik de kracht van iedere Social Media
- Laat de verschillende Social Media elkaar versterken