Gisteren zijn de rechten voor de Olympische Spelen van 2014, 2016, 2018 en 2020 voor de VS verkocht aan NBC. Het IOC kreeg voor deze rechten $ 4,38 miljard (bijna € 3 miljard). Daarmee haalde het IOC ongeveer hetzelfde bedrag op als ze voor de spelen van 2010 en 2012 heeft gekregen, ook al van NBC, dat al vanaf 1988 het Olympische kanaal is in de VS. Er zijn een aantal zaken die opvallen, maar het meest opvallende is toch wel de lange periode van de deal en het feit dat de waarde van de rechten niet meer stijgt. Dit wijst op het feit dat sport als rechten walhalla tegen zijn grenzen loopt. Ook vraag ik me af of het IOC met deze keuze haar eigen uitdagingen het beste te lijf kan gaan.
Sochi, Rio de Janeiro en dan?
NBC neemt een flinke gok met de rechten voor 2018 en 2020. In 2018 komen de Olympische Spelen terecht in Annecy (FRA), in München (GER) of in Pyeongchang (KOR), voor 2020 is nog niets bekend, behalve dat Rome (ITA) zich kandidaat gesteld heeft. Waar de spelen zijn is van belang voor de uitzender van de beelden, want spannende finales in een andere tijdzone, kunnen nachtwerk opleveren en dan mist NBC de lucratieve primetime inkomsten voor bijvoorbeeld de 100 meter atletiek of het kunstschaatsen. In Sochi is het 8 uur later dan het oosten van de VS en 11 uur later dan het westen. Dat is bijna een omkering van dag en nacht. In Rio de Janeiro lopen de tijden voor NBC gelukkig min of meer gelijk met de VS. 2018 en 2020 zijn nog grote vraagtekens en daarmee neemt NBC dus een miljarden gok.
Alle platforms
NBC heeft tijdens Beijing in 2008 en Vancouver in 2010 veel kritiek gehad op zijn online video streams. Alle sport wordt opgenomen door het IOC en alle beelden zijn verkocht aan NBC, dus die heeft het recht om alle beelden online uit te zenden. In theorie zou dus iedere sportfan live via laptop, iPad, smartphone of digital TV zijn eigen favoriete sport moeten kunnen volgen. Maar omdat NBC bang was voor haar eigen primetime uitzendingen (die niet live waren), hield de vierde zender van de VS veel streams gesloten via internet. Daar lijkt voor de komende Olympische Spelen verandering in te komen. De rechten zijn verkocht voor “every known or to be known” platform. Waarbij NBC veel verwacht van de tablets en mobiel. Persoonlijk verwacht ik veel van second screens, waarmee echt de interactie met de sportfans aangegaan kan worden.
FOX en ESPN
De verliezende kanalen waren FOX en ESPN, waarbij vooral van de laatste veel verwacht werd in de aanloop naar de bieding. ESPN is de sterkste sportzender in de VS, een markt die zeer gesegmenteerd is. ESPN had de spelen goed kunnen gebruiken om zijn leidende positie in de sport te claimen. De schoonheid van ESPN zat de combinatie met zijn moederbedrijf Disney. ESPN zou ook haar eigen rechten in hebben willen zetten om de Olympische Spelen vooral bij de jonge doelgroep bekend te maken. Dus Donald Duck die meedoet aan het tafeltennis of Gijs Gans als kogelstoter. Het publiek van de Olympische Spelen wordt gemiddeld per spelen vier jaar ouder en lijkt dus langzaam uit te sterven. Een constructie met een sterke jeugdpartner was dus niet onverstandig geweest. De biedingen van FOX en ESPN waren financieel gezien echter veel lager dan die van NBC.
Transparant proces
De complimenten voor IOC kwamen niet alleen van de winnaar van het de bieding. Ook FOX en ESPN waren opvallend positief over het transparante proces. Jacques Rogge, de president van het IOC, kan deze complimenten persoonlijk in zijn zak steken. Ze steken schril af tegen de huidige commotie in de FIFA. Rogge die het IOC uit het moeras van omkoping wist te trekken, maakt het leven van zijn opvolger na 2013 gemakkelijker. Die hoeft pas over de Olympische Spelen van 2022 na te denken (en hopelijk de Olympische Spelen van 2028 in Nederland).
Rogge heeft het onderste uit de kan gehaald qua financiën voor de Olympische beweging. In een markt waar rechten vooral in waarde dalen, heeft hij een lange termijn commitment afgedwongen en een gelijkblijvend bedrag gekregen. Daarmee zijn de Olympische Spelen het New York van de mediarechten gebleken. De grote uitdaging komt nu pas. NBC heeft meer dan $ 230 miljoen verloren op de spelen van Vancouver. Deze vier spelen zullen dus echt geld op moeten leveren, over meerdere platforms. ESPN staat bekend als innovator op verschillende platforms, NBC niet. ESPN had met Disney de sleutel naar de jeugd, NBC niet. Ik vraag me af of centen van NBC wel het meest waardevolle waren voor het IOC.