Social media succes van NBA

Tijdens de afgelopen NBA play offs waarbij de Miami Heats het opnamen tegen de Dallas Mavericks is weer gebleken dat NBA groot inzet op social media. Op de website van de NBA zijn verschillende tools te vinden waarmee real time statistieken inzichtelijk zijn en de gratis NBA gametime app is inmiddels bijna 4 miljoen keer gedownload.

De NBA zet als sportbond groot in op social media en dat werpt zijn vruchten af. Inmiddels heeft de NBA 9,6 miljoen fans op Facebook. Dat is indrukwekkend aangezien de NBA in het afgelopen seizoen ruim 5 miljoen nieuwe fans aan zich heeft weten te binden op Facebook. Op Twitter loopt het wat minder hard maar met 500.000 nieuwe followers en een totaal van bijna 2,7 miljoen hebben ze ook hier niets te klagen. Deze fans krijg je natuurlijk niet zomaar, de NBA zorgt dat op de Facebook en Twitter dagelijks updates te vinden zijn met video’s, foto’s en links naar interviews maar ook antwoorden op vragen van fans. 

 

Fragmenten uit pre game opnamen van NBA's eigen tv channel worden ook online gedeeld


Naast de social media kanalen heeft de NBA ook zijn eigen app. NBA gametime is 2 jaar geleden gelanceerd en wordt nog altijd verbeterd met nieuwe functionaliteiten. Inmiddels is de gratis app via bijna alle platformen van betekenis te downloaden en dat is al bijna 4 miljoen keer gebeurd. Waarvan 2,5 miljoen in het laatste seizoen en bijna 700 duizend tijdens de NBA play offs.

Over de website van de NBA is ook goed nagedacht. Op de NBA website is veel visueel materiaal te vinden als video’s en foto’s. Maar ook functies als statscube waarmee fans real time inzicht hebben in spelers en team statistieken. Dit vertaalt zich terug in enkele indrukwekkende statistieken. Afgelopen seizoen had de NBA website gemiddeld 8 miljoen unieke bezoekers per dag en werden er 2,5 miljard video’s bekeken. Hiermee zijn ze een van de grootste aanbieders van online video ter wereld.