De spelers zijn op een welverdiende vakantie, de grasmat wordt gladgestreken en het stadion krijgt een grote schoonmaakbeurt. Tijd voor de zomerstop. Maar niet voor de afdeling Media. In een jaar waarin digitale en sociale media écht doorbraken is dit juist de tijd waar de meeste winst te behalen valt. Willen clubs de ‘gemiddelde fan’ echt aan zich binden dan is dit het moment om je te onderscheiden. Een digitaal seizoen duurt immers geen negen maar twaalf maanden. Wat als je de gemiddelde fan tijdens de zomerstop vast laat warmlopen? Zouden ze gedurende het seizoen meer spenderen aan de club als het supportershart het hele jaar door wordt verwend? Voor clubs de uitgelezen mogelijkheid ligt om via digitale en sociale media de gemiddelde fan aan zich te binden. Een aantal praktische actiepunten op een rij.
Wie is de gemiddelde fan?
De gemiddelde fan is natuurlijk een vaag begrip, wie is immers de gemiddelde fan? Toch kunnen we zeggen dat de gemiddelde fan alleen bezig is met de club wanneer deze in competitieverband actief is. Een effectieve periode van ongeveer acht á negen maanden. Het zijn de fans die af en toe een bezoekje brengen aan het stadion, de fans die af en toe een shirt kopen, de fans waar de meeste winst te behalen valt. De die-hard fan is het hele jaar door bezig met de club maar de gemiddelde fan haakt aan bij het begin van de competitie en haakt weer af bij de laatste wedstrijd. Wat als de clubs deze fans twaalf maanden lang verwennen met alle ins-and-outs? Maak van je gemiddelde fan een die-hard fan.
Evaluatie
In een jaar waarin digitale en sociale media echt doorbraken is het eerst zaak om te evalueren. Welke activiteiten hebben we via digitale en sociale media uitgevoerd, welke waren succesvol en wat kunnen we verbeteren? Hebben we meer manschappen nodig of kunnen we het misschien effectiever inrichten? En nog belangrijker, wat willen fans graag zien? Nu het rustig is zijn dat de vragen die een afdeling Media zich moet stellen.
Redactie- Contentplanning
Uit de evaluatie komen ongetwijfeld goede en slechte punten, neem deze mee in het plan voor aankomend seizoen. Dit volgende seizoen start binnen nu en drie weken. Sterker nog morgen trainen de eerste clubs in de Eredivisie alweer. Een mooi moment om de gemiddelde fan vast op de hoogte te brengen van de veranderingen en kennis te laten maken met het nieuwe team. Onmisbaar is een redactieplanning voor komend seizoen, verwerk daar digitale en sociale media in en (nog belangrijker) neem daar het voorseizoen in mee.
Partnerships
Zo’n planning en omslag van negen naar twaalf maanden vergt nieuwe (digitale) partnerships. Wil je met exclusieve content en initiatieven dan zijn deze partnerships onmisbaar. Vaak zie je dat clubs met speciale acties extra aandacht krijgen. Neem bijvoorbeeld de actie van AEGON na het binnen halen van het kampioenschap waar via Facebook en Twitter unieke kampioenschapshirts weggegeven werden. Mooie actie welke gepland moeten worden met unieke partners. Structurele acties, ook in het voorseizoen, bindt de gemiddelde fan het hele jaar door aan de club.
Mooie is overigens dat het bovenstaande is toe te passen op een veel traditioneel populaire sporten. Met het seizoen voor de deur ben ik benieuwd welke acties clubs gaan ondernemen om fans via digitale en sociale media niet alleen op de hoogte te houden maar ook echt aan zich te binden. De gemiddelde fan is waar de meeste winst valt te halen en nieuwe mediavormen bieden de mogelijkheid.