Een dagje Parijs waar Sportbusiness International, in samenwerking met partners als Eurosport, Hava Sports & Entertainment, Opta en nog enkele anderen, een hoogstaand Sport en new media 2011 event organiseerde. Hoogstaand omdat er vele insights waren van toonaangevende partijen zoals Eurosport, F1, ATP tour en FEI. Maar ook omdat partijen zoals UEFA, Sportaccord en bijvoorbeeld de Rugby Union vertegenwoordigd waren.
Er vielen mij twee zaken erg op:
1. Social media is geen sales middel maar engagement middel.
2. Ik was de enige Nederlandse afgevaardigde.
Punt twee vond ik nogal schrikbarend, wanneer we de ambitie Olympisch Plan 2028 voor ogen hebben. En dan mis ik vooral ook de Nederlandse Sportmarketingbureaus. Onze branche kan op zoveel fronten nog een kwalitatieve stap maken en volgens mij lopen ze in het buitenland op vele fronten voor op ons. Maar goed ik pak mijn concurrentievoordeel wel.
Kijkende naar het eerste punt zie je dat de vele internationale bonden, sportorganisaties en events de afgelopen jaren flink bezig zijn geweest met het testen en uitproberen van diverse social media platforms. Binnen deze platforms zijn verschillende strategieën en activaties uitgeprobeerd en getest. Om zo stap voor stap te komen tot een social media inzet die werkt voor de desbetreffende partij en doelstellingen helpt te behalen.
In Parijs was de bottom line dat met de inzet van social media niet direct effect voor de betreffende partij wordt bewerkstelligd in termen van sales. Het draait puur om het verhogen van engagement, van de doelgroep voor het betreffende merk, event of product. Als mooi voorbeeld werd de Giro aangehaald. Een event met een korte duur, die social media voornamelijk inzetten om het contact met hun doelgroep te verlengen en te verdiepen.
Een ander belangrijk punt in Parijs waren de sponsorrechten en/of contracten. Vele gesloten contracten bezitten nog geen artikelen mbt social media en hoe en op welke wijze sponsoren en partners hier gebruik van mogen maken (een belangrijk onderdeel voor de komende jaren in contracten tussen sponsoren, sporter, bond of event). De waarde van sponsorcontracten zou er wel eens anders uit kunnen komen te zien als we hiermee aan de gang gaan.
Zoals ik al liet weten op de uitreiking van de 1ste Nederlandse sport App awards, is dit nu precies het gebied waarop wij in Nederland als sport op dienen voor te gaan lopen. Vele partijen in de markt gebruiken de sport om apps en social media platforms uit te testen. Dit is een onderdeel waarom wij op andere branches dienen te excelleren zodat wij over enkele jaren de vraag uit andere branches te krijgen: hoe doen jullie dat eigenlijk?
Ik heb in ieder geval een volgende nieuwe stap gezet, om kennis in te winnen en een kijkje in de internationale sport en new media keuken te krijgen. Leerzaam en inspirerend te gelijk.
Sport Nederland maak een stap en laten we onszelf uitdagen!