Er wordt wel eens gezegd dat social media geen verkoopkanaal is. Een onderzoek naar fan engagement in Amerika doet anders geloven. Sportfans die hun favoriete sportatleten volgen zullen volgens de resultaten van dit onderzoek 55% waarschijnlijker een product kopen als het wordt aangeprijsd door de atleet op zijn Facebook pagina of Twitter.
Het onderzoek Catalyst Fan Engagement Study 2011 waar ruim 2000 mensen aan mee hebben gedaan richt zich op mediagebruik en gewoontes van sportfans van NFL, NBA, MLB, en college football.
Fans van NCAA basketball (college basketball) zijn het actiefst in social media gebruik gevolgd door fans van NBA basketball. Onder de sportfans blijkt Facebook het populairst te zijn 80% maakt gebruik van dit medium. Op grote afstand volgen Youtube met 30% en Twitter 23%.
Sportfans die hun favoriete team of atleten volgen via social media spelen vaker mee in fantasy sport games, zijn 55% meer waarschijnlijk producten te kopen die gedeeld worden via social media en ze geven aan zich meer betrokken te voelen bij de sport. Het effect blijkt zelfs nog groter onder jonge (18-35) “non-white” sportfans namelijk 75%.
Shripal Shah van Catalyst Public Relations vat de conclusie als volgt samen:
“With the growth of social media channels like location-based services and mobile devices, fans can connect, share, create content and build communities with each other, more than ever before. It creates a richer experience for the sports fan, and, when done properly, brands can add to it.”
De toevoeging when done properly is hierbij wel essentieel. Het is dan ook niet verwonderend dat basketbal fans de meest connected sportfans zijn. In een artikel dat ik laatst hier op sport28 schreef besprak ik al het succes van de NBA met social media. Belangrijkste reden dat de NBA zo succesvol is komt vooral door dat zij daadwerkelijk wat te bieden hebben aan de fan met goed doordachte apps, exclusieve content en intensieve aanwezigheid op social media kanalen.