Onder het motto ‘De jeugd heeft de toekomst’ startte ING drie maanden geleden het Jonge Leeuwen project. In deel één van het drieluik behandelde we de commitment van ING aan het kindervoetbal, voetbaleducatie en de KNVB. In deel twee vragen we Marijke Smallegange – manager Sponsoring bij ING – – en Jeroen de Bakker – Lab111- alles over de doelgroep van Jonge Leeuwen. Wat is populair bij de Jonge Leeuwen? Wat zijn de eerste resultaten vanuit het platform? En wat is de rol van Hyves binnen het concept?
Drie maanden geleden zijn jullie gestart, wat zijn de eerste resultaten van platform?
" Als we kijken naar de resultaten van het online platform zien we dat JongeLeeuwen.nl 3,5 miljoen keer is bezocht waarvan 260.000 unieke bezoekers. De website oogt erg druk met veel felle kleuren, geluiden en bewegende beelden, maar de kinderen vinden het geweldig. Gemiddeld verblijven kinderen 4,5 minuten op de website. Binnen het platform zijn de spelletjes en video’s het meest populair. Het spelletje ‘Potje Penalty’ is ruim 180.000 keer gespeeld en met name de mogelijkheid om spelers uit te dagen en de highscores te verbreken/verbeteren vinden de kids erg leuk. Bij de video’s (bijna 200.000 views) zien we dat vooral de echte helden van Oranje zoals bijvoorbeeld van Persie het populairst zijn. Naast de nieuwswaarde van de video’s zien we (voor zover mogelijk) ook het long-tail effect van de video’s. Ook een maand of twee maanden na de plaatsing worden video’s regelmatig bekeken. Met het Tv-programma hebben we inmiddels 600.000 kinderen bereikt, we hebben het doel gesteld dat dit er aan ‘t eind van het jaar 855.000 zijn. "
Wat is de rol van Hyves binnen het concept?
" De rol van Hyves binnen het Jonge Leeuwen concept is vooral om online interactiviteit en zichtbaarheid te creëren. Inmiddels hebben 3.100 kids op Hyves hun profiel via de je Jonge Leeuwen manier ‘gepimpt’. Dit houdt in dat hun profiel (looks & feel) compleet in de Jonge Leeuwen stijl wordt gebracht. Via deze weg zijn ruim 453.000 andere kinds in aanraking gekomen met Jonge Leeuwen. Verder is het mogelijk (wanneer je bent ingelogd via Hyves) om bij alle items op Jonge Leeuwen reacties en resultaten te plaatsen. Zo plaatsen veel kinderen berichten als ‘Ik heb een uitdaging uit de penalty pot gehaald’. "
Op welke manier vertalen jullie het multimediale concept naar offline activiteiten?
" Dit doen we voornamelijk via evenementen. Mooi voorbeeld zijn de selectiedagen voor ballenjongens en -meisjes en de voetbalvaderdag. De voetbalvaderdag nam alle vaders en kinderen mee naar de Kuip waarin de vaders eerst een rondleiding kregen door de Kuip en de kinderen tegen elkaar gingen voetballen. Natuurlijk werd de dag afgesloten met een potje vaders-tegen-de-zoons. Voor de evenementen ontvingen we ruim 3500 inschrijvingen. Deze evenementen brengen het Jonge Leeuwen concept echt tot leven. Het is nog te vroeg om te zeggen of Jonge Leeuwen kinderen ook echt meer aan het voetbal brengt."
Zondag sluiten we in het derde en tevens laatste deel af met het toekomstbeeld van Jonge Leeuwen. Wat kunnen we in de toekomst verwachten en waar ligt de focus? Zijn kinderen binnen het Jonge Leeuwen project de enige doelgroep? Zoals gezegd, zondag het afsluitende deel.