Vorige week woensdag (23 juni) wijdde BBC Radio 5 een uitzending aan Social Media en Sport. De uitzending ging hoofdzakelijk over het gebruik van Twitter door topsporters. In de uitzending zaten onder andere interviews met twee Engelse Twittergiganten: Rio Ferdinand (verdediger bij Manchester United) en Robbie Savage (ex-profvoetballer en radiopresentator), gezamenlijk goed voor 1.5 miljoen volgers. Met name het interview met Rio Ferdinand bracht een aantal interessante inzichten voor topsporters op Twitter en gaf een unieke kijk in ‘het leven achter de Twitter @RioFerdy5’ .
“Ga je echt met de trein naar Londen?"
Direct bij de opening bracht Rio Ferdinand een belangrijk gegeven, Social Media is persoonlijk en het geeft je als topsporter de mogelijkheid om direct aan je fans te laten zien wie je daadwerkelijk bent. Het is een medium waar je zelf invloed op hebt. Bij de start van mijn ‘twittercarriere’ twitterde ik dat ik onderweg was met de trein naar Londen, waarop ik reply’s kreeg als: “Ga je echt met de trein naar Londen?” Ze realiseren zich dat je naast de topsporter een normaal mens bent. Er zijn zelfs mensen die in de trein aan me vragen “Kan je me terugvolgen? Ik hoef geen handtekening, als je me terug volgt ben ik tevreden.”
De rol van traditionele sportmedia
De controle over je eigen image heeft volgens Rio belangrijke gevolgen voor de traditionele sportmedia zoals bijvoorbeeld de sportkranten. Hij vraagt zich hardop af of het nog wel zin heeft om met een journalist te praten als hij het toch zelf op Twitter kan vertellen zonder de kans dat het uit de context wordt getrokken. De topsporter heeft met Twitter zelf zijn image in de hand.Steun en goedkeuring vanuit de club is volgens Rio belangrijk om niet in de fout te gaan. Via Twitter komen personen gemakkelijk nieuwtjes te weten die voorheen achter gesloten deuren bleven. Als hij voetbalgerelateerde zaken naar buiten brengt via Twitter dan moet het dubbel gecheckt zijn om niet in de problemen te komen met bijvoorbeeld de FA. De trainer (Alex Fergison) is geen voorstander van Social Media maar neemt het voor lief zolang niemand buiten de grenzen treedt en de normen en waarden van de club respecteert.
“I just embraced it. At that time I was a bit skeptical of new things and products, but it’s a really good way of interacting with fans and people and shaping your image and avoiding giving a perception out to people of something that isn’t really true through a media outlet that doesn’t really know you."
Adverteren & Grammatica
Twitter is volgens Rio Ferdinand een uitstekende manier om te adverteren. Door de één-op-één relatie die je opbouwt met je publiek ben je in staat om direct te communiceren met ruim 1.2 miljoen personen, welke adverteerder wil dat niet? Grammatica is hierbij een belangrijke issue. Veel critici vinden het gebrek aan grammatica een negatief effect hebben. Rio benadrukt hierbij dat juist het persoonlijke aspect belangrijk is. Het geeft mij de mogelijkheid om een breed publiek aan te spreken met een persoonlijke touch.
Het interview gaf een goed inzicht in het leven achter de Twitter @RioFerdy5 en welke gevolgen Twitter heeft voor de topsporters en traditionele sportmedia. Het hele interview is terug te vinden in de onderstaande video en start ongeveer na een uur.