Data verbindingen in stadions, we raken er niet over uitgepraat. Of het nou om 3G/4G of wifi gaat, het blijft lastig om een vol stadion van een betrouwbare internetverbinding te voorzien. Smartphones en tablets zijn inmiddels een gemeengoed en ze hebben een revolutie op gang gebracht op het gebied van de sportbeleving. In stadions blijkt deze nieuwe sportbeleving echter nog lastig aan te bieden omdat er geen verbinding mogelijk is door het ontbreken van voldoende bandbreedte.
Stadions moeten steeds meer concurreren met de thuiservaring. De thuis beleving is met de opkomst van social media en tweede schermen met talloze toepassingen en apps zo interessant geworden dat fans soms liever thuis blijven. De stadions moeten hierop inspelen door de fan beleving in het stadion te verrijken. Door bijvoorbeeld het leveren van extra diensten als real time informatie voorziening en videostream en andere diensten die de live sport ervaring van de fan verrijken. Om dit te bereiken heb je in de basis echter wel een betrouwbare dataverbinding nodig.
Vorig jaar vroeg ik me al af of organisatoren of uitbaters van sportevenementen niet zelf zorg moesten gaan dragen voor een oplossing van het data probleem in plaats van het probleem bij de providers neer te leggen. Inmiddels lijkt het zo ver te zijn dat het probleem erkend wordt en verschijnen er steeds meer berichten van stadions die met oplossingen komen.
Cisco heeft deze ontwikkeling opgemerkt en heeft speciaal voor arena’s en stadions een netwerkoplossing ontworpen voor het zogenaamde connected stadium. Aan dit netwerk kunnen verschillende systemen gehangen worden. Denk aan managementsystemen voor bijvoorbeeld energieverbruik, voorraden, communicatie, ticketing en reclame-uitingen. Maar ook een wifi-oplossing die speciaal is ontworpen voor plekken als stadions waar hoge concentraties mensen zijn. Deze wifi-oplossing moet het mogelijk maken dat de bezoeker van het stadion over internet kunnen beschikken.
Cisco biedt bovendien extra mogelijkheden. Zo is er een systeem mogelijk waarbij fans bestellingen voor consumpties vanuit hun stoel kunnen doen. Of het streamen van exclusieve HD video content zoals highlights van de wedstrijd en het bekijken van stadion informatie.
Met dit Cisco systeem is een connected stadion nu ook een reële mogelijkheid voor bestaande stadions en niet enkel toekomstmuziek die alleen tot de mogelijkheid behoort voor stadions van 1,6 miljard dollar.