Afgelopen zaterdag (9 juli) lanceerde de KNZB het social media platform MijnZwemheld.nl. MijnZwemheld is een social media platform waarin sporters en fans met elkaar kunnen communiceren via Twitter, Facebook, Youtube en Flickr met als doel om de sporter dichterbij de fans te brengen en bus te genereren rondom de prestaties en activiteiten van de sporters. De Nederlandse ploegen van het zwemmen, synchroonzwemmen, schoonspringen, waterpolo en waterpolo zijn te volgen via het platform. Het startsein werd als tweet gegeven door Ranomi Kromowidjojo, beter bekend als @ranomikromo. Met het WK Zwemmen in Shanghai a.s. weekend vroegen we Annemieke Gottmer - Marketing KNZB - naar de gedachtegang achter het platform. Vandaag deel één met de opzet en het doel van het platform.
Met welk doel is MijnZwemheld gelanceerd?
Het doel van mijnzwemheld is meerledig, aan de ene kant wilden wij een platform ontwikkelen voor de zwemfan. Een plek waar ze alles over hun helden kunnen vinden tijdens evenementen , maar ook over hun dagelijkse leven. Aan de andere kant willen we een platform waarbij de sporter & de sport zich kunnen profileren om meer bekendheid en exposure te generen. .
Hoeveel topsporters (en in welke sporten) werken mee aan MijnZwemheld?
We hebben het zo opgebouwd dat de sporters minimale inspanningen hoeven te leveren. We hebben behoorlijk actieve sporters op de social media, In dit social media platform komen al hun tweets etc. automatisch bij elkaar. Ze hoeven niet meer te doen dan dat ze nu al doen. Alle onze sporttakken zijn vertegenwoordigd, Zwemmen, Waterpolo, Synchroonzwemmen en Schoonspringen. Niet alle onze sporters zijn actief op de social media maar we hopen dat die geënthousiasmeerd raken en zich ook online meer gaan profileren. Hun kans pakken om hun sport en hun prestaties te profileren en op die manier dichter bij hun fans komen en daarbij hun sponsorwaarde verhogen. Daarnaast zullen we ze vragen af en toe een blog te schrijven. Wij maken in eigen productie achtergrond items, foto's en hebben we vanuit de KNZB een live feed tijdens wedstrijden via twitter. Die allemaal op dit platform te volgen zijn.
Hoe zien jullie fans en topsporters de buzz rondom activiteiten versterken via social media? Wordt deze buzz gemeten?
Wij meten de buzz op onze sociale media. Je ziet dat veel fans opzoek gaan naar informatie tijdens evenementen, dat werkt buzz verhogend. Daarbij zie je dat onze toppers snel veel volgers hebben binnen de social media, zijn populair. Ranomi Kromowidjojo is zelfs uitgeroepen tot de beste twitterende sportster.
Welke evenementen zijn de eerste pijlers?
Het eerst evenement is het WK dat 16 juli begint, na de WK kennen onze sporters in alle sporttakken en boeiende kwalificatie race. Voor waterpolo wordt het moeilijk traject die moeten zich eerst kwalificeren via het EK waterpolo in Eindhoven voor het Olympisch Kwalificatie toernooi. En hebben dan een moment om zich te plaatsen zodat ze hun Olympische medaille kunnen verdedigen. De zwemmers hebben het NK kampioenschap het eerste weekend van december en vervolgens de 2 swimcups, daar wordt het ontzettend spannend welke zwemmers kwalificatie afdwingen. Er zijn zoveel gegadigden alleen al op de 100 vrij en er zijn maar 2 startbewijzen per afstand. Voor het Duet wordt het ook spannend die gaan hopelijk tijdens het WK een 1e zet doen naar kwalificatie.
Zondag deel twee waarin de sponsorpropositie en het toekomstbeeld centraal zullen staan.