De zin “Nederland staat een paar jaar verder dan België” hoor je vaak terugkomen in analyses over voetbal. Ook in de sportbusiness kijken wij Belgen graag naar onze noorderburen. Hoog tijd dat we dus eens kijken hoe het met het gebruik van sociale media in het Belgisch voetbal is gesteld. De opname van Facebook en Twitter in de marketingmix van de professionele voetbalclubs uit de Jupiler Pro League, de hoogste divisie in België, is alvast gestart, maar waar staan de clubs momenteel?
First things first
De KBVB. Onze nationale voetbalbond laat Facebook voor wat het is en valt daar helemaal niet terug te vinden. En ook de Rode Duivels, onze nationale trots én uithangbord van het Belgisch voetbal, is niet officieel aanwezig op Facebook. De onofficiële fanpagina heeft dan ook maar 6268 fans. Een situatie waar bijvoorbeeld Sporza van profiteert om onder eigen naam acties te doen zoals De Grote Duivelindrijving. Ook op Twitter zijn noch de KBVB, noch de Rode Duivels terug te vinden.
De Jupiler Pro League zelf daarentegen krijgt wel de nodige aandacht op Facebook dankzij 61166 fans. Bijna dacht ik dat ik ze ook kon volgen via Twitter, maar niets was minder waar. Het bleek de Nederlandse Jupiler League te zijn.
Enorme verschillen
Als we kijken op het niveau van de clubs uit de Jupiler Pro League, dan valt meteen het enorme verschil op tussen RSC Anderlecht en de andere 15 clubs die dit seizoen (2011-2012) in de hoogste divisie aantreden. Vier clubs (die met een asterisk naast de naam) hebben geen officiële Facebookpagina. Dit betekent dat ze geen link hebben met de eigen officiële website. Vooral Standard springt hierbij in het oog, want ondanks dat het geen officiële fanpagina is én er geen actieve pagina-eigenaar is bereiken ze heel wat fans.
Twitter is dan zeker nog een verhaal apart. RSC Anderlecht spant de kroon qua aantal volgers maar vindt die andere grootmacht, Club Brugge, achter zich aan. De rest volgt op grote afstand. RAEC Mons (Bergen) als nieuwkomer in de hoogste divisie dit jaar heeft helemaal geen account. Standard sluit aan bij de top 5 met een onofficiële account (ook Beerschot en Zulte Waregem hebben geen account onder eigen beheer).
En hoe zit het dan met die interactie? RSC Anderlecht volgt heel wat fans terug, Club Brugge helemaal niet. Maar beiden lijken even inactief als het op communicatie met fans aankomt.
Conclusie: er is dus nog wat werk aan de winkel voor onze Belgische clubs én de bond om maximaal te kunnen profiteren van de mogelijkheden die sociale media bieden.